معرفی کم خرج ترین خودروهای بازار ایران

به گزارش وبلاگ ماکارون، کم خرج ترین خودروهای بازار ایران کدامند؟ با توجه به تورم و تحریم و گرانی افسارگسیخته ای که در این چند سال اخیر در انواع و اقسام بازارهای معاملات رخ داد، بدون شک یکی از معیارهای خرید خودرو برای مشتری ایرانی غیر از مقرون به صرفه بودن ماشین، خرج پایین و نداشتن دردسر زیاد در زمان تعمیر است.

معرفی کم خرج ترین خودروهای بازار ایران

واقعیت این است که امروز برای پیدا کردن یک ماشین کم خرج بیشتر به محصولات ساخت داخل و یا چند مورد خارجی نه چندان نو و بیشتراً چینی خواهید رسید. این درست است که ماشین های مدل بالا و نو و البته خیلی گران استهلاک کمتری دارند، اما این حرف به آن معنا نیست که خرج کمی دارند؛ چرا که هر چه مدل یک ماشین خارجی بالاتر می رود، حتی اگر استهلاک پایینی هم داشته باشد خرج آن به علت تحریم، نبود لوازم یدکی و عدم پشتیبانی درست در خدمات پس از فروش کم نخواهد بود (در مطلب کم استهلاک ترین خودروهای بازار ایران در این باره صحبت نموده بودیم).

به طور خلاصه و در جواب به این سوال که ماشین کم خرج چی بخرم؟ باید در بازار امروز کشور در پی ماشینی باشید که تحریم ها و مسائلی از این دست، در واردات لوازم آن و در دسترس بودن دانش و هزینه تعمیرش خللی ایجاد نکند. برای همین انتخاب های شما محدود به مدل های ساخت داخل و یا چند عنوان دیگر چینی می گردد که خط فراوری و یا نماینده وارد کننده ایرانی آن همچنان در بازار فعال است.

در این راهنمای خرید خودرو به سراغ کم خرج ترین خودروهای بازار ایران رفتیم تا آن ها را به شما معرفی کنیم. همراه ما باشید.

1 - پراید

مورد اول لیست کم خرج ترین خودروهای بازار آشناترین خودروی ساخت داخل است. این محصول سایپا امروز در جای جای ایران دیده می گردد و تا چندین سال پرفروش ترین خودروی ایرانی بین تمامی موارد بوده است.

پراید کیفیت بالایی در ساخت و فراوری ندارد؛ عایق بندی قطعات آن چه در بخش مکانیکی و فنی و چه در بخش کابین در سطح بالایی نیست و به اصطلاح، صرفاً یک چهارچرخ است برای کسی که احتیاج به یک ماشین مقرون به صرفه قیمت دارد.

پراید را هم در تیپ صندوق دار و هم هاچ بک در مرداد 1400 می توانید در حدود 90 تا 130 میلیون تومان در بازار پیدا کنید. نکته ای که پراید را به اولین گزینه لیست کم هزینه ترین خودروهای بازار ایران تبدیل نموده وفور لوازم یدکی و سادگی در تعمیر آن است. به جرات می توان گفت که تعمیر این ماشین سریعتر از تمام خودروهای داخل است و تعویض کردن روغن آن کمتر از 30 دقیقه و تعویض تسمه تایم آن تنها حدود 45 دقیقه زمان می برد.

2 - تیبا

دومین خودرو در لیست کم هزینه ترین خودروهای بازار ایران تیبا است. تیبا که در بین خریداران و فروشندگان بازار برادر دوقلوی پراید محسوب می گردد، از لحاظ تعمیرات و کارکرد فنی و کیفی فرق چندانی با آن ندارد.

سایپا فرایند ساخت این محصول را قبل از متوقف شدن خط فراوری پراید راه انداخت و ابتدا قرار بود چهره ای کاملاً نو و به لحاظ کیفی نیز متفاوت با محصول قبلی و قیمتی در همان حدود داشته باشد؛ اما نتیجهٔ کار چندان چیز دل انگیزی نشد.

هنوز که هنوز است خیلی ها فرق چندانی بین تیبا و پراید در کیفیت نمی بینند، اما تیبا نیز در بین خودروهای کم خرج ایرانی مورد مناسبی محسوب می گردد؛ چرا که دقیقاً مثل نقاط منفی، نقاط مثبت پراید هم با تیبا یکی است و دارندهٔ آن چندان دردسری در تعمیر و فراهم کردن لوازم یدکی ندارد. البته که تیبا کمی، تنها کمی به لحاظ ایمنی در رانندگی، در نقطهٔ بالاتری از پراید قرار می گیرد.

درآخر باید گفت که تیبا جزو یکی از مقرون به صرفه ترین خودروهای بازار ایران نیز محسوب می گردد. بنابراین اگر در پی کم خرج ترین خودروهای بازار ایران هستید، نیم نگاهی هم به تیبا داشته باشید.

آگهی های خرید و فروش تیبا صندوقدار

آگهی های خرید و فروش تیبا هاچ بک

3 - پژو 405 و پژو 206 تیپ 5

این دو محصول قدیمی پژو که چندین سال است فراوریشان در همه جا متوقف شده، همچنان در ایران ساخته می شوند و از قضا جزو کم خرج ترین خودروهای بازار نیز محسوب می شوند.

پژو 405 را می توان از معدود گزینه هایی معرفی کرد که می توان برای تهیه یک خودروی مقرون به صرفه و کم خرج غیرایرانی به آن دلخوش بود؛ هر چند با نام پژو اما تمام قطعات آن در کشور ساخت و فراوری و مونتاژ می گردد. کیفیت این محصولات قطعاً به مقدار مدل های اولیه و ارجینال فرانسوی آن نیست، اما اختلاف محسوسی با پراید و تیبا و فراوریات از این دست دارد.

از پژو 405 در بین طرفداران و صاحبانش به خودروی ماندگار و باوفا یاد می گردد که با استحکام خوب در کارکرد قسمت فنی و همینطور کابین بزرگ و صندوق جادار راننده اش را راضی می نماید.

محصول دیگر این کمپانی یعنی پژو 206 نیز که جزو محبو ترین های خریداران است باز هم به وسیله ایران خودرو و در تیپ های مختلف فراوری می گردد و داستان آن هم شبیه به پژو 405 است. به این معنا که کیفیت ساخت های اخیر و داخلی آن به مراتب از فراوریات فرانسوی و روزهای اولیه این ماشین پایین تر است.

هر دو خودروی 405 و 206 بین خودروهای با کیفیت خوب و خرج منطقی قرار می گیرند. تعمیر این دو پژو چندان کار سختی نیست و لوازم یدکی آن هم به لطف خط فراوری داخل در دسترس است؛ هر چند که تعویض صفحه کلاچ و یاری فنر آنها برای یک مکانیک مورد مطلوبی نیست و دشواری هایی دارد.

اگر از خودتان می پرسید که ماشین کم خرج چی بخرم؟ بد نیست پژو 405 و پژو 206 تیپ 5 را نیز در لیست خریدتان قرار دهید.

آگهی های خرید و فروش پژو 405

آگهی های خرید و فروش پژو 206 تیپ 5

4 - سمند LX

چهارمین گزینه از لیست کم خرج ترین خودروهای بازار ایران می توان به سمند LX اشاره نمود. سمند از سوی ایران خودرو برای جایگزینی انواع پژو، خصوصاً پژو 405 و پژو پرشیا در نظر گرفته شد؛ اما علی رغم فروش نسبتاً خوب هیچگاه نتوانست به محبوبیت آن ها برسد.

بدنه سمند سنگین است، این موضوع باعث بالا رفتن مقدار سوخت مصرفی و فشار به موتور می گردد، اما ایمنی سمند نظر بیشتر مشتریان را به خود جلب نموده است.

سمند اگرچه برای کسی که دارنده یک پژو بوده گزینه محبوبی نیست، اما جزو ماشین های با استهلاک نه چندان بالا و خرج منطقی محسوب می گردد. بسیاری از قطعات این محصول خصوصاً در بخش فنی و موتور شبیه به پژو است و تعمیرکارش مشکل خاصی در تعمیر آن نخواهد داشت.

آگهی های خرید و فروش سمند LX

5 - برلیانس H220 دنده ای

یکی دیگر از گزینه های غیر ایرانی لیست کم خرج ترین خودروهای بازار ایران، این خودروی ساخت چین است. در واقع، گرانی بیش از حد و تورم روی قیمت محصولات این کشور هم تاثیر گذاشته، اما از آنجا که یکی از از کشورهایی که رابطه اش با ایران را همچنان حفظ نموده چین است، می توان برای خرید و تعمیر یک ماشین ساخت این کشور متحمل بسیاری از مسائل نشد.

برلیانس تیپ H220 که خط فراوری آن در ایران در سال 1395 به راه افتاد جزو مواردی در بازار است که در مقایسه با محصولات هم رده و هم قیمت داخلی امکانات رفاهی و ایمنی مناسب تری در اختیارتان می گذارد.

چهرهٔ برلیانس شیک و زیباست و صاحبش از رانندگی با آن لذت خواهد برد. کیفیت ساخت 220 چندان بالا نیست و طبعا به نسبت یک ماشین ایرانی در تهیه لوازم یدکی و تعمیر آن باید بودجه و صبر بیشتری داشته باشید.

بنابراین اگر در پی خرید خودروی کم خرج هستید و ترجیح می دهید محصول غیرایرانی خریداری کنید، شاید برلیانس H220 همان خودرویی باشد که دنبالش هستید.

آگهی های خرید و فروش برلیانس H220

6 - ام وی ام 315 هاچ بک

اگر از ما می پرسید که ماشین کم خرج چی بخرم؟ یکی از پاسخ های ما ام وی ام 315 است. این محصول چینی خودرویی است که به وسیله گروه مدیران خودرو به کشور وارد شد.

ام وی ام 315 هاچ بک تا به امروز چندین بار مورد بازطراحی قرار گرفته و تیپ اسپرت و پلاس آن در کشور موجود است. ام وی ام 315 مثل برلیانس کیفیت ساخت درجه یکی ندارد و در کارکرد گیربکس و ترمزهای آن ایراداتی مشاهده شده است، اما چهره و کابین جادار و بزرگی دارد.

این محصول از ساخت سال 1396 به نمایشگر و سیستم نو پخش هم مجهز شده و در داشتن امکانات جانبی و ایمنی شما را ناامید نمی نماید. همچون دیگر ماشین های خارجی، برای تعمیر و خرید لوازم آن نسبت به یک ماشین ایرانی باید هزینه بیشتری متحمل شوید.

در هر صورت، ام وی ام 315 هاچ بک نیز یکی دیگر از کم خرج ترین خودروهای بازار ایران محسوب می گردد.

آگهی های خرید و فروش ام وی ام 315 هاچ بک

7 - رنو تندر 90 (تیپ E2)

شاید در بین ماشین های ایرانی تنها گزینه ای که نسبت به خرج و قیمت، کمتر کسی سراغش می رود رنو تندر 90 باشد. لوگان (یا همان ال 90 خودمان) در ابتدا که وارد ایران شد، جزو گزینه های عالی یک خودروی میان رده به حساب می آمد. قیمت چندان بالایی نداشت و با خرج و استهلاک و استحکام خوب به سرعت بین متقاضیانش محبوب شد؛ اما از زمانی که نوع ایرانی آن از چند سال پیش و به وسیله دو خودروساز داخلی فراوری شد، ایرادات مختلفی در آنها مشاهده شد.

رنو تندر 90 بین نمونه های داخلی بیشترین جهش قیمت را پیدا نموده است و هر چند که در بازار جزو گزینه های با خرابی خیلی کم یاد می گردد، اما به علت مسائل و سختی هایی که در تعمیر و تعویض لنت و شمع و دیگر بخش های مصرفی آن دارد، مقدار خرج بالاتری هم پیدا نموده است.

در هر حال، رنو تندر 90 یکی از کم خرج ترین خودروهای داخلی محسوب می گردد و در میان خودروهایی که در ایران هم ساخته می گردد سواری خوبی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد.

آگهی های خرید و فروش رنو تندر 90

جمع بندی؛ این بود لیست کم خرج ترین خودروهای بازار ایران

برای معین کردن و پیدا کردن کم خرج ترین خودروها در ایران لزوماً نباید به استهلاک آنها نگاه کرد. تمامی این مواردی که به آن ها اشاره شد و موردهای مشابهی که در بازار پیدا خواهید کرد، بین تعمیرکاران و فروشندگان جزو ماشین های کم استهلاک محسوب نمی شوند، اما از آنجا که بیشتر آنها ساخت داخل هستند و لوازم آنها به راحتی پیدا می گردد و دانش و مهارت تعمیر آنها به خوبی در اختیار است دردسر چندانی برای صاحبشان نخواهند داشت.

بنابراین یادمان باشد که خوردوی کم استهلاک لزوماً کم خرج نیست و برعکس. در هر صورت، اگر از این خودروها به خوبی نگهداری کنید و رانندگی با احتیاطی هم داشته باشید، خرج چندانی روی دست شما باقی نمی گذارند.

امیدواریم که این مطلب برایتان مفید و مجذوب کننده بوده باشد. نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از این خودروها کم خرج هستند؟ آیا خودروی دیگری هست که در این لیست نباشد؟ نظرات و تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید تا این لیست را به یاری شما تکمیل کنیم.

منبع: بلاگ دیوار

به "معرفی کم خرج ترین خودروهای بازار ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کم خرج ترین خودروهای بازار ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید