مراکش با فراوری واکسن سینوفارم به طرح مالی چین پیوست

به گزارش وبلاگ ماکارون به نقل از اسپوتنیک، چین و مراکش درباره برنامه اجرایی مشترک برای ادغام این کشور آفریقای شمالی در طرح یک کمربند و یک جاده به توافق رسیدند.

مراکش با فراوری واکسن سینوفارم به طرح مالی چین پیوست

این قرارداد به وسیله نینگ جیزه، نایب رئیس کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین و ناصر بوریتا، وزیر امور خارجه مراکش در یک نشست ویدئویی امضا شد.

مراکش اولین کشور آفریقای شاقتصادی است که چنین توافقنامه ای را امضا نموده است و براساس آن همکاری عملی در زمینه زیرساخت ها بین دو کشور را تعیین می نماید.

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین نیز در یک بیانیه خبری شرح داد: طرح پیاده سازی نقشه راه مشترک بین چین و مراکش با شفاف سازی و دستورالعمل ها و اولویت های همکاری، مکانیسم های هماهنگی و غیره را به تصویر می کشد.

این کمیسیون اضافه کرد: شیلات، انرژی، اقتصادی، فرهنگی، ورزش و گردشگری، آموزش، علم، فناوری و توسعه سبز، بهداشت، امنیت، همکاری های غیردولتی و سایر زمینه های مرتبط در این توافق گنجانده می گردد.

نایب رئیس کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین بعلاوه گفت: این قرارداد با صلح و همکاری همراه است و بر اساس قراردادهای قبلی مانند قرارداد ژوئیه 2021؛ فراوری 5 میلیون دوز واکسن SARS-CoV-2 سینوفارم در کارخانه ای در حومه کازابلانکا شروع می گردد.

در حال حاضر سرمایه گذاری مستقیم چین در مراکش به 380 میلیون دلار می رسد که بیشتر به زیرساخت ها، قطعات موبایل، مخابرات و ماهیگیری اختصاص دارد. در سال 2020 تجارت دو کشور حتی با وجود همه گیری کووید -19 و رکود تجارت بین المللی با افزایش 2 درصدی نسبت به سال گذشته به 4.76 میلیارد دلار رسید.

بر اساس داده های سال 2019، چین تنها 1.47 درصد از صادرات مراکش شامل مواد معدنی مانند سرب، روی، مس و کلسیم را خریداری نموده و مراکش 9.09 درصد از واردات خود را از چین دریافت نموده است که بزرگترین آنها تجهیزات پخش، چای و پارچه بود. تا کنون اسپانیا و فرانسه بزرگترین شرکای تجاری مراکش بوده اند.

سایر کشورهای آفریقایی نیز اخیراً همکاری خود را با چین نیز توسعه داده اند. از جمله اریتره که به تازگی میزبان وزیر امور خارجه چین بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "مراکش با فراوری واکسن سینوفارم به طرح مالی چین پیوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراکش با فراوری واکسن سینوفارم به طرح مالی چین پیوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید