مقامات عالی رتبه سیاسی دنیا در باشکوه ترین زورخانه مرکز

به گزارش وبلاگ ماکارون، روزگاری بزرگ ترین و پررونق ترین زورخانه تهران بود ومقامات عالی رتبه سیاسی از هر گوشه جهان که به تهران می آمدند،مهمان این زورخانه می شدند تا از نزدیک با آیین های پهلوانی ایرانی ها آشنا شوند. معماری زیبای این زورخانه بعد از گذشت 70سال هنوز زیبا و منحصر به فرد است.

مقامات عالی رتبه سیاسی دنیا در باشکوه ترین زورخانه مرکز

وبلاگ ماکارون - ثریا روزبهانی: این زورخانه که یکی از قدیمی ترین زورخانه های شهرتهران است در محوطه اداری بانک ملی در خیابان فردوسی قرار گرفته است و به زورخانه بانک ملی معروف است.طراحی و ساخت ساختمان این زورخانه در سال1325 به محسن فروغی پیشنهاد شد و یک سال بعد به بهره برداری رسید.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید.

آن طور که مسئولان این زورخانه تعریف می نمایند در دوره های مختلف تاریخی، مقامات عالی رتبه سیاسی بسیاری از گوشه و کنار دنیا مهمان این زورخانه می شدند و گواه این ادعا تصاویر روسای جمهور ، سفرا، و مشاهیر کشورهای مختلف است که در راهروی باریک زورخانه ،نصب شده است. بعضی معتقدند هدف از ساخت در محوطه بانک ملی پرورش روحیه جوانمردی و امانتداری کارمندان بانک بوده است. معماری این زورخانه ساده و سنتی با تکیه بر اصول معماری زورخانه ای ایران و سقف آن گنبد شکل است.

همه زورخانه ها برای نشستن مرشد و نواختن ضرب، جایگاه اختصاصی دارند که سردم نامیده می گردد. سردم سکویی بلند که در نزدیکی محل ورودی زورخانه قرار گرفته است و شبیه به جایگاه واعظان در مساجد است. بر خلاف زورخانه های دیگر, زورخانه بانک ملی برای مرشد، سردم ندارد. کتیبه ای سنگی روی سردر ورودی این زورخانه قرار گرفته است که تصاویری از شاهنامه روی آن نقش بسته است. ساخت این سردر سنگی را به استاد ابوالحسن خان صدیقی (پدر مجسمه سازی نوین ایران) سپردند و او هم نقش برجسته سه خوان شاهنامه را طراحی کرد. نقش نخست به کمند کشیدن زن جادوگر، دوم کشته شدن دیو سفید و نقش آخر هم کشته شدن اژدها به دست رستم را روایت می نماید. اغلب در این زورخانه شعرهای رزمی که بیشتر از کتاب شاهنامه فردوسی برگزیده می شد، می خواندند. بعلاوه از دیگر هنرمندانی که در این زورخانه، هنرنمایی نموده اند می توان به فتح الله عبادی اشاره نمود که نقاشی های چهار جهت داخل ساختمان را کشیده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "مقامات عالی رتبه سیاسی دنیا در باشکوه ترین زورخانه مرکز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقامات عالی رتبه سیاسی دنیا در باشکوه ترین زورخانه مرکز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید