نشست هم اندیشی برای سالگرد تولد مختومقلی فراغی برگزار گردید

به گزارش وبلاگ ماکارون، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در گلستان، نخستین جلسه هم اندیشی برپایی 288مین سالگرد تولد مختومقلی فراغی با حضور احسان مکتبی معاون سیاسی، امنیتی اجتماعی استاندار گلستان،حبیب اله سیفی مدبرکل امنیتی و انتظامی استانداری گلستان، عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی، نخبگان و فعالان فرهنگی و نمایندگان تشکل های مردمی ترکمن امروز چهارشنبه 8 اردیبهشت ماه در استانداری گلستان تشکیل شد.

نشست هم اندیشی برای سالگرد تولد مختومقلی فراغی برگزار گردید

در ابتدای جلسه عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان ضمن تشریح برنامه های پیشنهادی ارائه شده به دبیرخانه مختومقلی فراغی، گفت: در امسال باید ضمن رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی، برنامه هایی را برنامه ریزی و اجرا کنیم که در شان و صندلی مختومقلی فراغی باشد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته به خاطر شرایط ویژه کرونایی برنامه ای مناسب را با حضور استاندار محترم در شبکه استانی گلستانی اجرا کردیم، گفت: امسال هم باید ضمن رعایت پروتکل ها، با نگاهی محتوایی و توسعه بخش آیین میلاد مختومقلی فراغی را گرامی بداریم.

سپس احسان مکتبی معاون سیاسی، امنیتی اجتماعی استاندار گلستان نیز با اشاره بر اینکه مختومقلی فراغی یک متفکر و سرمایه بشری و افتخاری برای ترکمن ها و ایران است، گفت: باید به بزرگان خود بها دهیم، زیرا بر این باورم با توجه به بزرگان در تمامی بخش ها می توانیم این فرهنگ و کشور را توسعه و تعالی ببخشیم.

وی با تاکید بر عمومی کردن اندیشه مختومقلی فراغی و ارائه راهبردی برنامه ریزی شده برای تبیین و تبلیغ اندیشه های آن شاعر و عارف شهیر، اضافه کرد: باید از اندیشه و ظرفیت های نسل جوان هم در برنامه ریزی و معرفی شخصیت و اندیشه مختومقلی فراغی استفاده کنیم.

مکتبی ضمن ارائه پیشنهاد و تدوین تقویم فرهنگی یک هفته ای برای مختومقلی فراغی، گفت: امید است با بهره مندی ویژه و مناسب از ظرفیت فضای مجازی، بتوانیم این اندیشمند ترکمن را معرفی کنیم.

در ادامه جلسه نیز هر یک از حاضران درباره روزهای برپایی آیین نکوداشت به خصوص در هفته آخر اردیبهشت ماه، ضرورت فراوری فکر و نگاه های جدید و تحلیلی، تهیه سرود منطبق با اندیشه فراغی، اجرای نمایش میدانی، همایش و ارائه مقالات، پخش تلویزیونی و مواردی از این دست بحث و گفتگو کردند.

یادآوری می گردد، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال 1733 میلادی برابر با سال 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس به دنیا آمد و پس از 57 سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان درگذشت. پیکر این شاعر برای دفن به روستای آق توقای در 40 کیلومتری غرب مراوه تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نشست هم اندیشی برای سالگرد تولد مختومقلی فراغی برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست هم اندیشی برای سالگرد تولد مختومقلی فراغی برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید