پیشنهاد عراق برای خرید 350 میلیون دلاری سهم اکسون

به گزارش وبلاگ ماکارون، عراق از غول انرژی آمریکایی اکسون موبیل برای خرید سهمش در میدان نفتی بزرگ قرنه غربی 1 رسما درخواست کرد.

پیشنهاد عراق برای خرید 350 میلیون دلاری سهم اکسون

به گزارش وبلاگ ماکارون، عراق ماه میلادی گذشته بیان کرد اکسون موبیل به دنبال فروش 32.7 درصد سهمش در میدان نفتی قرنه غربی 1 است و وزارت نفت این کشور مذاکرات درباره خرید احتاقتصادی را شروع نموده است.

خالد حمزه، مدیر شرکت دولتی نفت بصره در مصاحبه با رویترز اظهار کرد :تصمیم گرفته شده و ما نامه رسمی به اکسون موبیل ارسال نموده و از این شرکت برای خرید سهمش رسما درخواست نموده ایم. وزارتخانه های نفت و دارایی رویه مربوطه برای تامین اقتصادی خرید را دنبال خواهند کرد.

وی گفت: اکسون به دنبال فروش سهم خود به مبلغ 350 میلیون دلار است. این شرکت که در سال 2019 به دنبال اجرای یک پروژه 53 میلیارد دلاری برای افزایش فراوری نفت عراق بود، با فروش این سهم تغییر اساسی در برنامه اش می دهد.

حمزه گفت: شرکت نفت بصره پس از خرید این سهم، با سایر شرکایی که این میدان نفتی را اداره می نمایند هماهنگی خواهد نمود تا ادامه فعالیتها به شکل روان را تضمین کند.

سایر سهامداران خارجی میدان نفتی قرنه غربی 1 شامل پتروچاینا با 32.7 درصد سهم، ایتوچوی ژاپن با 19.6 درصد سهم و پرتامینای اندونزی با 10 درصد سهم هستند. شرکت اکتشاف نفت عراق هم پنج درصد سهم باقی مانده را در این میدان دارد.

درآمد نفتی، دستکم 95 درصد از درآمد عراق را تشکیل می دهد. این کشور از فروپاشی تقاضا و قیمتهای نفت در سال گذشته که ناشی از شیوع کووید 19 بود به شدت آسیب دید. اما بازار رو به بهبود است و اوپک هم در واکنش به احیای تقاضا، با افزایش اندک فراوری از اول ماه مه موافقت نموده است.

مدیر شرکت نفت بصره گفت: عراق بودجه های سرمایه گذاری سال 2021 که از سوی شرکتهای نفتی بین المللی برای توسعه میادین نفتی جنوبی عراق ارائه شده و حدود هفت میلیارد دلار برآورد شده اند را تایید نموده است.

بر اساس گزارش رویترز، وی گفت: عراق برای درآمدزایی بیشتر میخواهد فراوری نفت سبک را 100 هزار بشکه در روز افزایش داده و به 1.1 میلیون بشکه در روز برساند. صادرات نفت از ابتدای ماه مه تا به امروز 2.85 میلیون بشکه در روز بوده که در مقایسه با 2.9 میلیون بشکه در روز در آوریل کاهش داشته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "پیشنهاد عراق برای خرید 350 میلیون دلاری سهم اکسون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد عراق برای خرید 350 میلیون دلاری سهم اکسون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید