چرا منابع صدر اسلام درباره سقیفه سکوت کردند؟، تاریخ یکی از ابزارهای مشروعیت ساز است

به گزارش وبلاگ ماکارون، سرویس تاریخ و سیاست خبرنگاران: احمدرضا خضری، استاد دانشگاه تهران در همایش تاریخ شناسی در بحران؛ توهم یا واقعیت؟! که چهارشنبه 31خرداد در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار گردید ضمن ارائه مقاله چالش های تاریخ نگاری با روایات حاکمان در تاریخ اسلام گفت: برای اینکه تاریخ نگاری صورت گیرد ارکانی ضروری است که این ارکان شامل رویداد، روایت و مورخ است.

چرا منابع صدر اسلام درباره سقیفه سکوت کردند؟، تاریخ یکی از ابزارهای مشروعیت ساز است

او اضافه کرد: برای اینکه مورخ رویدادی را روایت کند با چالش های گوناگون روبرو است. یکی از این چالش ها، چالشی است که با حاکمیت عصر خود پیدا می نماید.

اسناد دانشگاه تهران اعلام کرد: چرا مورخ با حاکمیت عصر خود چالش پیدا می نماید؟ چون حاکمان حق به جانبند و این شرایط در طول تاریخ وجود داشته است. حاکم برای حفظ قدرت احتیاج به مشروعیت دارد و این مشروعیت را از گذشته کسب می نماید.

احمدرضا خضری گفت: وقتی حاکمیت در پی مشروعیت است یکی از ابزارهای مشروعیت ساز، تاریخ است و برای همین حاکمان همواره با مورخان در چالش هستند.

او ادامه داد: لذا حاکمان هر عصر از مورخان می خواهند تاریخی بسازند که به حاکمیت مشروعیت ببخشد.

استاد تاریخ اسلام اعلام کرد: حاکمان از مورخان می خواهند در روایت یک رویداد، ساده سازی نمایند و موضوع را خیلی پیچیده گزارش ننمایند، چون ساده سازی رویدادها خیلی زود حاکمان را به هدف خود می رساند.

احمدرضا خضری گفت: حاکمان از مورخان می خواهند برخی رویدادها را گزارش ننمایند و سکوت نمایند! اگر اینگونه شرایطی به وجود بیاید یک روایت رسمی شکل می گیرد که ساده و روشن به دور از پیچیدگی است.

او اضافه کرد: تاریخ ما پر از روایت سازی حاکمان است، از جمله در تاریخ اسلام بحث سقیفه است که تنها یک سال قبل از درگذشت عمربن خطاب یک روایت از آن مطرح می گردد و تا پیش از آن منابع درباره این رویداد مهم سکوت کردند. چون حاکمان می خواستند از این رویداد گزارشی در تاریخ شکل نگیرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "چرا منابع صدر اسلام درباره سقیفه سکوت کردند؟، تاریخ یکی از ابزارهای مشروعیت ساز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا منابع صدر اسلام درباره سقیفه سکوت کردند؟، تاریخ یکی از ابزارهای مشروعیت ساز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید