کتاب چهل گیاه با فرهنگ، آداب و عادات مردم ایلام گره خورده است

به گزارش وبلاگ ماکارون، صیدمحمد درخشنده، در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در ایلام گفت: چهل گیاه (گونه های گیاهی و فرهنگ اقوام ایلامی)، یافته های در طبیعت با گونه های گیاهی، نشانی از هزاران گونه درخت، گیاه و گل هایی است که مردم، اقوام، ایلات و عشایر استان ایلام با آنها سروکار داشته اند و با گوشه هایی از فرهنگ، آداب و عادات مردم استان ایلام گره خورده است.

کتاب چهل گیاه با فرهنگ، آداب و عادات مردم ایلام گره خورده است

وی ادامه داد: این کتاب از پنج فصل شامل نگاهی به تاریخ و جغرافیای استان ایلام، معرفی گل ها و گیاهان و انواع درخت ها، درختچه ها و گونه های گیاهی گرمسیری و سردسیری با خواص درمانی و نیز گونه هایی از گیاهان خوراکی و گل ها و گیاهان معطر و زینتی، بعلاوه کاربرد انواعی از برگ، ساقه و ریشه گیاهان و برگ و دانه و میوه های بعضی از درختان جنگلی در تهیه رنگ دانه ها تشکیل شده است.

مؤلف کتاب باورها در فرهنگ مردم ایلام ادامه داد: در این کتاب به موارد استفاده از گیاهان در رنگرزی سنتی انواع نخ و پشم، رنگ شناسی و مواد رنگ زا، محصولات آرایشی سنتی زنانه و نیز استفاده از دانه ها و گل های معطر و استفاده از چوب بعضی از درختان، اشاره شده است.

وی ادامه داد: چوب درخت تای (داغداغان)، کَیکُم، بلالیک (آلبالو وحشی)، ارجن، کِرف به همراه دانه های خوش بوی هل و میخک و میرنخه(مریم نخودی)، سدر و نیز برگ ها و شاخه های درخت زیتون وحشی و مورد (مورت) از مواردی دیگر است که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.

درخشنده درخصوص استفاده از بعضی گیاهان و چوب ها بعضی از درختان به عنوان زیورآلات در میان زنان و دختران توضیح داد: در این کتاب به خواص و استفاده از بعضی چوب ها و ساقه ها و گل ها به عنوان زیورآلات و متعلقات زنانه که به وسیله زنان ایل و اقوام از ایام گذشته تا به امروز استفاده می شده، اشاره شده است.

وی ادامه داد: در این کتاب خاصیت درمانی و داروییی انواعی از گل ها و گیاهان و نحوه تهیه و استفاده از این گل ها و گیاهان در درمان بعضی از امراض و بیماری ها به صورتی جامع و روان توضیح داده شده است.

مولف کتابایل من ایلام ادامه داد: خواننده می تواند به خواص دارویی و راه های تهیه و استفاده از گل ها و گیاهان که در میان طبیعت بکر و ناشناخته ایلام که در واقع گنجینه ای ماندگار از نعمت ها و برکات خدادادی است، آشنا گردد.

به گزارش ایبنا صیدمحمد درخشنده، متولد1334در شهر ایلام،نویسنده، محقق و ایلام شناس دانش آموخته کارشناسی ارشد در رشته باستان شناسی پیش از تاریخ ایران، تا به امروز 40 عنوان کتاب در زمینه های باستان شناسی،تاریخ، قوم شناسی جغرافیا، فرهنگ و آیین ها،جاذبه های توریستی و اکوتوریستی، چشمه ها، غارهای تاریخی، باستانی و طبیعی، قنات ها، جاذبه های عشایری ایران و استان، باورها، چاپ و منتشر و کتاب چهل گیاه (گونه های گیاهی و فرهنگ اقوام ایلامی) سال 1401 در180صفحه و به قیمت65هزارتومان در انتشارات درخشنده به بازار کتاب ارسال نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتاب چهل گیاه با فرهنگ، آداب و عادات مردم ایلام گره خورده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب چهل گیاه با فرهنگ، آداب و عادات مردم ایلام گره خورده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید