10 عادت خطرناک که کلیه ها را نابود می نماید

به گزارش وبلاگ ماکارون، آمارهای بین المللی نشان می دهد: روند بیماری های مزمن کلیوی در قرن بیست و یکم رو به افزایش بوده و بیش از 10 درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار داده است. به همین علت شناخت عادات خطرناکی که به کلیه ها آسیب می زنند، بسیار مهم است.

10 عادت خطرناک که کلیه ها را نابود می نماید

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده تخمین زد که از هر هفت نفر یک نفر در سال 2021 از بیماری مزمن کلیوی رنج می برد.

دکتر هونگ یونگ سیانگ (Hung Yung-hsiang)، متخصص بخش نفرولوژی بیمارستان عمومی Tri-Service تایوان، طی مطالعات نو خود دریافت که علت اصلی بیماری کلیوی، تکرار عادت های بد روزانه است که 10 مورد از آن ها در میان بیماران مبتلا به بیماری های کلیوی بسیار شایع است.

آنالیز ها نشان می دهد افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی که به کووید 19 نیز مبتلا می شوند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های شدید و مرگ و میر هستند.

هانگ در مقاله ای نوشت که عملکرد کلیه انسان پس از 40 سالگی به تدریج کاهش می یابد. در شرایط عادی، میزان فیلتراسیون گلومرولی (GFR) 1 تا 2 درصد در سال کاهش یافته و در حالی که شرایط سلامت کلیه بعضی افراد به سرعت کاهش می یابد، افراد دیگر عملکرد کلیه خود را به خوبی حفظ می نمایند.

در ادامه به آنالیز این ده عامل مهم در سلامت کلیه ها می پردازیم:

1. استفاده از ظروف نامناسب غذا و نوشیدنی

خوردن مواد غذایی از ظروف پلاستیکی به ویژه غذاهایی مانند سوپ داغ ، جعبه های مایکروویو با کیفیت بد، و ظروف آشپزخانه، کاسه ها و ظروف پلاستیکی رنگی غیر استاندارد می تواند باعث گردد ناخودآگاه میزان زیادی مواد شیمیایی و فلزات سنگین را ببلعیم.

2. مصرف مکمل های بهداشتی و محصولات بهداشتی اشتباه

بسیاری از بیماران به علت مصرف طولانی مدت مکمل نادرست از نارسایی کلیه رنج می برند. متخصصین پیشنهاد می نمایند که اگر فردی بیش از سه ماه احتیاج به مصرف مکمل دارد، باید با پزشک مشورت و عملکرد کلیه های خود را به طور منظم کنترل کند.

3. کم تحرکی و غیر فعال بودن

نشستن طولانی مدت گردش خون را مختل نموده و به قلب، ریه ها، کبد، کلیه ها، سیستم ایمنی، متابولیسم، مغز، اعصاب، ماهیچه ها و استخوان ها آسیب می رساند.

دکتر هانگ می گوید: نشستن طولانی مدت برای گردش خون مضر است. بنابراین در صورت امکان بایستید و به صورت دوره ای حرکت کنید و بعد از کار مدت زیادی روی مبل نمانید. در طول روز هر 30 دقیقه از پشت میز بلند شده، بایستید و حرکات کششی انجام دهید.

4. نگه داشتن در ادرار

بسیاری از دختران تایوانی نگه داشتن ادرار را تمرین می نمایند زیرا نمی خواهند هنگام بیرون رفتن از خانه، از توالت عمومی استفاده نمایند. آن ها علاوه بر این، برای کاهش ادرار، از نوشیدن آب خودداری می نمایند. این رفتارها دارای عواقب خطرناکی مانند عفونت های مکرر دستگاه ادراری، سنگ کلیه و نقرس است.

به یاد داشته باشید در طولانی مدت، عادت بد نگه داشتن ادرار می تواند باعث پیری سریع کلیه ها گردد. تکرر ادرار، نشت ادرار و بی اختیاری ادرار احتمالاً با بالا رفتن سن این افراد اتفاق می افتد.

5. مصرف غذاهای فرآوری شده

بسیاری از مردم از دوران کودکی به مصرف نوشیدنی های فرآوری شده به جای آب عادت نموده اند. اگرچه این غذاها ممکن است وسوسه انگیز باشد، اما نوشیدنی های مصنوعی و خوردن غذاهای فرآوری شده به کلیه ها آسیب می رساند.

6. خوددرمانی

افراد مبتلا به میگرن، درد مفاصل یا بیماری های خود ایمنی سال ها مسکن مصرف می نمایند که منجر به آسیب حاد و مزمن کلیه می گردد. دکتر هانگ هشدار می دهد که به ویژه با آنتی بیوتیک ها خود درمانی نکنیم. بیمارانی که بیش از سه روز احتیاج به تسکین درد و التهاب دارند، باید در پی مشاوره پزشکی باشند.

7. استرس داشتن و تا دیروقت بیدار ماندن

استرس زیاد و تا دیر وقت بیدار ماندن از اصلی ترین عواملی است که باعث اختلال و زوال کلیه می گردد. بهتر است زود بخوابید و زود بیدار شوید. توصیه می گردد برای داشتن کلیه هایی سالم، قبل از ساعت 11 شب به رختخواب بروید. تمرینات منظم و مدیتیشن باعث کاهش استرس و اضطراب می گردد.

8. سیگار کشیدن و تنفس هوای آلوده

سیگار و آلودگی هوا به ریه ها، رگ های خونی و متابولیسم آسیب می رساند. توصیه می گردد برای محافظت از کلیه ها از سیگار کشیدن خودداری کنید. وقتی آلودگی هوا شدید است از بیرون رفتن خودداری کنید و حتما پنجره ها را ببندید.

9. خوردن غذاهای حاوی روغن، نمک و قند بالا

دکتر هانگ پیشنهاد می نماید میزان غذا خوردن در بیرون از خانه را کاهش دهید. کمتر از سس ها و چاشنی ها بهره ببرید. برای چاشنی از ادویه ها و گیاهان طبیعی مانند پیازچه، زنجبیل، سیر و فلفل بهره ببرید. این پزشک بعلاوه افزایش مصرف فیبر را در رژیم غذایی روزانه شما توصیه می نماید.

10. نخوردن آب کافی

مطالعات بالینی نشان داده است که بسیاری از مردم تا زمانی که احساس تشنگی ننمایند، آب نمی نوشند و بسیاری از آنها از کودکی از نوشیدن آب متنفر بوده اند. توصیه می گردد 3 تا 4 درصد از وزن بدن را در طول روز آب بنوشید.

منبع: گردشبان

به "10 عادت خطرناک که کلیه ها را نابود می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 عادت خطرناک که کلیه ها را نابود می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید