13 اشتباه در قفسه بندی که باعث خسارت می گردد

به گزارش وبلاگ ماکارون، در انبارهای صنعتی و نیمه صنعتی اشتباه در انتخاب و نصب قفسه ها خسارت های متعددی را به همراه دارد. این خسارت ها گاها مادی و حتی جانی بوده و به همین علت استانداردهای زیادی در این زمینه ارائه شده اند. اما بسیاری از کسب و کارها به آنها توجه نداشته و ضرر و زیان زیادی را دچار میشوند. رایج ترین اشتباهات در قفسه بندی انبار را در ادامه معرفی می کنیم.

13 اشتباه در قفسه بندی که باعث خسارت می گردد

عدم تناسب ساختار قفسه با نوع کالا

قفسه های انبار دارای تنوع بسیار زیادی هستند و ساختار هر یک برای چیدمان نوع خاصی از کالا طراحی شده است. به همین علت در اجرای قفسه بندی ابتدا باید آنالیز شود که آیا با شکل و ابعاد و نوع کالا تناسب دارند یا خیر؟ به عنوان مثال برای چیدمان بارهای شاخه ای مانند فرش، موکت و میلگرد نمی توان از قفسه های پالت راک استفاده کرد و به جای آن باید کانتی راک و کانتی لور در انبار نصب شوند. توجه نکردن به این مساله منجر به ریزش بار و کالا از آن خواهد شد که خسارت های زیادی را به همراه دارد.

عدم توجه به کیفیت قفسه

یکی دیگر از رایج ترین اشتباهات در قفسه بندی انبار، توجه نکردن به کیفیت قفسه ها است. قفسه های انبار که اغلب فلزی هستند، باید با متریال هایی فراوری شوند که در برابر نم و رطوبت و مواد خورنده قدرت تحمل مطلوبی داشته باشند. در غیر این صورت در بازه زمانی کوتاه دچار پوسیدگی و زنگ زدگی شده که به ترک و شکستگی منتهی خواهد شد. علاوه براین، بعضی از قفسه ها استانداردهای جوشکاری را ندارند و به همین علت به مرور احتمال ریزش آنها افزایش پیدا می نماید.

نصب قفسه بندی دست دوم

به دلایل مختلف از قبیل کاهش هزینه های راه اندازی و تجهیز انبار، بعضی از کسب و کارها به سمت خرید قفسه دست دوم گرایش پیدا می نمایند. اگر برایتان سوال است که کدام بهتر است؛ قفسه بندی نو یا دست دوم؟ ضروری است بدانید که قفسه های دست دوم گاها دارای ترک های بسیار کوچکی هستند که براحتی قابل تشخیص نمی باشند. در زمان خرید قفسه ممکن است این ترک ها یا نقاطی که تعمیر و جوشکاری شده اند را مشاهده نکنید و بعد از نصب و چیدمان کالا به مرور اثرات آنها بروز کند.

فاصله کم بین قفسه ها

در چیدمان بعضی از قفسه های انبار باید به فاصله آنها از یکدیگر توجه داشته باشید. چون راهروهای بیش از مقدار باریک امکان تردد آسان لیفتراک را ندارند. در نتیجه احتمال برخورد لیفتراک با بدنه قفسه ها افزایش پیدا می نماید. با برخورد لیفتراک به قفسه ها به مرور ترک هایی روی قفسه و اجزای آن بوجود خواهد آمد و به ریزش سازه و سقوط بار و کالاهای درون آنها منتهی میشود که خسارت های بسیار زیادی ر ا به همراه دارد.

عدم توجه به فاصله قفسه از دیوار

یکی از اصول ایمنی در قفسه بندی انبار، ایجاد فاصله حداقل 10 سانتی متر از دیوار پشت است. در زمان نصب قفسه باید این فاصله بدرستی معین شود تا بار و کالای درون قفسه براحتی جا به جا شود. علاوه براین، این فاصله از نفوذ نم و رطوبت احتمالی روی دیوار به بار درون قفسه نیز جلوگیری می نماید.

طبقه بندی بدون توجه به قدرت تحمل وزن قفسه

از دیگر اشتباهات رایج در قفسه بندی می توان به توجه نکردن به قدرت تحمل قفسه اشاره نمود. هر یک از قفسه های انبار دارای قدرت تحمل خاصی هستند و چیدمان بیش از مقدار بار در آن باعث از هم پاشیدن سازه و سقوط بار و کالا میشود. در زمان خرید قفسه وزن و تعداد بار و کالا را معین کنید تا بر همین اساس قفسه مناسب و استاندارد ارائه و نصب شود. علاوه بر قدرت تحمل در کل ساختار قفسه، هر یک از ردیف و دهانه ها نیز اندازه تحمل خاصی دارند که باید مد نظر گرفته شوند.

نصب اشتباه قفسه انبار

نصب قفسه های انبار با توجه به نوع قفسه و ساختار آن احتیاج به شرایط متعددی دارد. به عنوان مثال برای نصب بعضی از آنها ابتدا باید کفپوش انبار بدرستی انتخاب و زیرسازی های لازم انجام شود. اتصال صفحه پایه قفسه به زمین با اتصالات پیچ و مهره ای مقاوم و ایجاد فاصله طبقه اول از کف انبار، ایجاد فاصله از سیم و کابل های برق و غیره همگی در زمان نصب باید مدنظر قرار گرفته شوند. نصب اشتباه احتمال ریزش و سقوط قفسه ها را تا حد زیادی افزایش می دهد که باعث خسارت های مادی و جانی میشوند.

چیدمان اشتباه کالا

ایجاد توازن در تمام بخش های قفسه ها یکی از اصول بسیار مهم است که متاسفانه در اغلب مواقع به آن توجه نمیشود. به همین علت به یکی از اشتباهات رایج در قفسه بندی تبدیل شده است که علت آن مهارت نداشتن پرسنل انبار است. بار و کالا بر اساس وزن و ابعاد باید به گونه ای در دهانه و ردیف و طبقات مختلف قفسه قرار گیرد که در کل سازه تعادل و توازن را بوجود آورد.

توجه نکردن به سیستم جا به جایی کالا در قفسه

هر یک از قفسه های انبار دارای سیستم جا به جایی و چیدمان خاصی هستند. به عنوان مثال در قفسه های مشبک دسترسی مستقیم به هر بار وجود دارد و در قفسه های راک FILO است. با توجه به اینکه بعضی از کالاها دارای تاریخ انقضا هستند، لذا در زمان مناسب باید از قفسه و انبار خارج شوند. یکی از اشتباهاتی که ممکن است در قفسه بندی انبار بوجود آید، سازگار نبودن سیستم چیدمان با شرایط و نوع کالاها است. در انبار مواد غذایی بهتر است قفسه هایی استفاده شوند که FIFO باشند تا قبل از اتمام تاریخ مصرف کالا از انبار در زمان مناسب خارج شود.

نصب قطعات مجزا روی قفسه بعد از نصب

از نظر اصول ایمنی به علت حفظ تعادل در قفسه، بعد از نصب آن هیچ قطعه جانبی و اضافه نباید روی سازه نصب شود. متاسفانه در بعضی از انبارها به علت مهارت نداشتن پرسنل و عدم آگاهی از استانداردها و اصول ایمنی، قطعه اضافه روی بدنه قفسه نصب میشود که می تواند باعث سقوط سازه و خسارت های هنگفت شود.

مهارت ناکافی راننده لیفتراک در چیدمان بار

اشتباه در قفسه بندی انبار تنها به نصب قفسه و توجه نکردن به کیفیت آن منتهی نمیشود. بلکه مهارت نداشتن رانندگان لیفتراک را نیز شامل میشود که متاسفانه خسارت های بسیار زیادی را به کسب و کارها وارد می نمایند. راننده های لیفتراک باید مهارت کافی در حفاظ کنترل بار در حین جا به جایی و چیدمان داشته باشند و بار را پرتاب ننمایند. علاوه براین، در حین تردد در راهروها باید از برخورد با قفسه ها جلوگیری نمایند.

چیدمان بار در راهرو بین قفسه ها

از نظر اصول ایمنی در فضای خالی راهروها هیچ نوع بار و کالا نباید قرار بگیرد. چیدمان بار در این نقاط تردد لیفتراک را با اختلال روبرو کرده و در شرایط بروز آتش سوزی و غیره امدادرسانی را با مشکل روبرو می نماید.

استفاده از پالت اشتباه در انبار

به عنوان یکی دیگر از اشتباهات در قفسه بندی انبار می توان به انتخاب پالت اشتباه اشاره نمود. پالت ها باید از نظر جنس، ابعاد و نوع با قفسه و تعداد کالا و بار تناسب داشته باشند تا بدرستی در قفس ها قرار بگیرند.

منبع: اتاق

به "13 اشتباه در قفسه بندی که باعث خسارت می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 اشتباه در قفسه بندی که باعث خسارت می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید