13 کتاب مورد علاقه تیموتی شالامی؛ از ابله داستایوفسکی تا 1984 اورول

به گزارش وبلاگ ماکارون، تیموتی شالامی به عنوان یکی از استعدادهای بازیگری برجسته نسل خود شناخته می گردد و تحسین منتقدان و توجه جهانی را برای بازی در فیلم هایی مانند مرا به نام خودت صدا بزن (Call Me by Your Name) به خود جلب نموده است. شالامی پس از همکاری با فیلمسازان مشهوری مانند کریستوفر نولان و گرتا گرویگ به یک پدیده تبدیل شد. بازی او در فیلم های اقتباسی چون زنان کوچک و تل ماسه بهانه ای شد تا نگاهی به 13 کتاب مورد علاقه او بیاندازیم.

13 کتاب مورد علاقه تیموتی شالامی؛ از ابله داستایوفسکی تا 1984 اورول

تیموتی شالامی کارنامه حرفه ای موفقی دارد که دیگر بازیگران هم سن و سال او فقط می توانند رویای آن را داشته باشند، اما او دائما منظره زندگی حرفه ای اش را به سمت افق های نوی سوق می دهد. اکنون، او قرار است در یک موزیکال کاملا نو با عنوان وانکا (Wonka) بازی کند که داستان منحصربه فرد و سال های شکل گیری شخصیت نمادین کتاب چارلی و کارخانه شکلات نوشته رولد دال یعنی ویلی وانکا را آنالیز می نماید.

تیموتی شالامی در مصاحبه ای درباره این پروژه از این فرصت قدردانی کرد و معتقد بود که بازی در فیلمی که از نظر روانی کمتر تحت فشار قرارش دهد، دلپذیر است. او گفت: این فیلم قرار نیست بخش تاریک زندگی کسی را بیرون بکشد، بلکه تایید و تحسین کامل نبودن و کنار آمدن با آن بخش عجیب و غیرعادی وجودی هر کسی است که کاملا با آن کنار نیامده.

علاوه بر وانکا، شالامی بعلاوه در بخش دوم فیلم اقتباسی دنی ویلنوو از شاهکار علمی-تخیلی حماسی فرانک هربرت نیز بازی خواهد نمود. شالامی درباره این فیلم گفت: تلماسه (Dune) 60 سال پیش نوشته شده است، اما مضامین آن امروز پابرجاست. هشداری در برابر استثمار محیط زیست، هشداری در برابر استعمار، هشداری علیه فناوری.

اگرچه تیموتی شالامی بارها در خصوص عشق خود به احساسات هنری و خیالی هربرت صحبت نموده است، اما تلماسه در مجموعه کتاب های مورد علاقه این بازیگر نام برده نشده است. در عوض، او دستاوردهای ادبی مهم دیگری را از پیشگامان افسانه ای ادبیات دنیا مانند جورج اورول و فئودور داستایوفسکی ذکر کرد.

1. جنایت و مکافات (Crime and Punishment)

  • نویسنده: فئودور داستایوسکی
  • محصول: 1866

اولین کتاب مورد علاقه تیموتی شالامی جنایت و مکافات رمانی نوشته فئودور داستایوفسکی نویسنده روسی است. این داستان اولین بار در مجله ادبی پیغام رسان روسی (The Russian Messenger) به صورت ماهانه در دوازده بخش و در سال 1866، و بعدها در یک جلد منتشر شد. این دومین رمان بلند داستایوفسکی پس از بازگشت او از ده سال تبعید در سیبری است. جنایت و مکافات را اولین رمان بزرگ دوران پختگی او می دانند. از این رمان اغلب به عنوان یکی از دستاوردهای مهم در ادبیات دنیا یاد می گردد.

2. کم عمق ها (The Shallows)

  • نویسنده: نیکلاس کار
  • محصول: 2010

کتاب کم عمق ها؛ اینترنت با مغز ما چه می نماید (The Shallows: What the Internet Is Doing to Our Brains)، در بریتانیا با نام کم عمق ها؛ چگونه اینترنت نحوه تفکر، مطالعه و حافظه ما را تغییر می دهد (The Shallows: How the Internet Is Changing the Way We Think, Read and Remember) کتابی است که در سال 2010 به وسیله روزنامه نگار آمریکایی، نیکلاس جی کار، نوشته شده است.

این کتاب موضوع مقاله ای با عنوان آیا گوگل ما را احمق می سازد؟ را که در سال 2008 در آتلانتیک مطرح شده بود توسعه می دهد و تاثیرات اینترنت بر مغز را آنالیز می نماید. این کتاب ادعا می نماید که تحقیقات نشان می دهد مطالعه آنلاین درک کمتری نسبت به خواندن یک صفحه چاپی به خواننده می دهد. کتاب کم عمق ها فینالیست جایزه پولیتزر ادبیات غیرداستانی عمومی در سال 2011 شد.

3. یادداشت های زیرزمینی (Notes from the Underground)

  • نویسنده: فئودور داستایوفسکی
  • محصول: 1864

کتاب یادداشت های زیرزمینی رمانی است که در سال 1864 به وسیله فئودور داستایوفسکی نوشته شد و بسیاری آن را یکی از اولین رمان های اگزیستانسیالیستی می دانند. این رمان گزیده ای از خاطرات پرحاشیه یک راوی تلخ، منزوی و بی نام (که معمولا به وسیله منتقدان به عنوان مرد زیرزمینی یاد می گردد) را روایت می نماید که در واقع یک کارمند دولتی بازنشسته ساکن سن پترزبورگ است.

بخش اول داستان به صورت مونولوگ به وسیله دفتر خاطرات مرد زیرزمینی روایت می گردد و به فلسفه معاصر روسیه، به ویژه رمان چه باید کرد؟ نیکولای چرنیشفسکی حمله می نماید. بخش دوم کتاب به نام آپروپوس برف خیس به توضیح وقایعی می پردازد که ظاهرا مرد زیرزمینی را که در داستان نقش اول شخص، راوی غیرقابل اعتماد و ضدقهرمان دارد از بین می برد و دوباره شکل می دهد.

4. همه چیز نصیب برنده ها است (Winners Take All)

  • نویسنده: آناند جیریداراس
  • محصول: 2018

کتاب همه چیز نصیب برنده ها است؛ مجموعه نخبگان تغییردهنده دنیا (Winners Take All: The Elite Charade of Changing the World) یک کتاب غیرداستانی است که به وسیله نویسنده آمریکایی آناند جیریداراداس در سال 2018 نوشته شده. این سومین کتاب او است که در لیست پرفروش ترین های نیویورک تایمز نهاده شد. موضوع کتاب درباره کوشش ظاهری ثروتمندان و قدرتمندان برای برقراری نظم و عدالت و برابری است آن هم در حالی که در واقع نمی خواهند این اتفاق بیافتد و از شرایط رجحان شان به هر نحوی سود می برند.

5. ابله (The Idiot)

  • نویسنده: فئودور داستایوفسکی
  • محصول: 1869

ابله رمانی دیگر از مجموعه آثار مورد علاقه تیموتی شالامی نوشته فئودور داستایوفسکی نویسنده روسی قرن نوزدهم است. این داستان هم مانند جنایت و مکافات اولین بار به صورت سریالی در مجله پیغام رسان روسی در سال های 1868-1869 منتشر شد.

نام کتاب اشاره ای کنایه آمیز به شخصیت محوری رمان، شاهزاده لئو نیکولایویچ میشکین دارد، مرد جوانی که خوبی، سادگی و بی مکر بودنش باعث می گردد بسیاری از شخصیت های دیگری که با آن ها روبرو می گردد به اشتباه تصور نمایند که او فاقد هوش و بینش است. داستایوفسکی بسیار سعی دارد که در شخصیت شاهزاده میشکین مرد مثبت و خوب را به تصویر بکشد. این رمان به آنالیز پیغامدهای نهاده شدن چنین شخصیت منحصربه فردی در مرکز درگیری ها، امیال، احساسات و خودخواهی ها می پردازد.

6. 1984 (1984)

  • نویسنده: جورج اورول
  • محصول: 1949

رمان نوزده هشتاد و چهار (1984) یک رمان علمی-تخیلی اجتماعی دیستوپیایی و داستان هشداردهنده نوشته جورج اورول نویسنده انگلیسی است. این کتاب در 8 ژوئن 1949 به عنوان نهمین و آخرین کتاب اورول که در زمان حیات او تکمیل شده بود منتشر شد. کتاب از نظر موضوعی، بر پیغامدهای تمامیت خواهی، نظارت توده ای و گروه بندی سرکوبگرانه مردم و رفتارهای درون جامعه تمرکز دارد. اورول برای نوشتن کتابش و به تصویر درآوردن حکومت توتالیتر از روسیه استالینیستی و آلمان نازی الگوبرداری کرد. به طور کل، این رمان به آنالیز نقش حقیقت در سیاست و روش های دستکاری آن می پردازد.

7. زنان کوچک (Little Women)

  • نویسنده: لوییزا می الکات
  • محصول: 1868

زنان کوچک رمانی نوشته لوییزا می الکات (1832-1888) نویسنده آمریکایی است. جای تعجبی ندارد که تیموتی شالامی به این کتاب علاقه داشته باشد، چرا که خودس در اقتباسی مجذوب کننده از این کتاب به کارگردانی گرتا گرویگ بازی نموده است. این کتاب که در ابتدا در دو جلد و در سال های 1868 و 1869 منتشر شده بود، داستان زندگی چهار خواهر از خانواده مارچ به نام های مگ، جو، بث و امی را دنبال می نماید و گذر آن ها از کودکی به دوران بزرگسالی و بلوغ را توضیح می دهد. این رمان اتوبیوگرافیک یا نیمه اتوبیوگرافیک بر اساس زندگی نویسنده و سه خواهرش نوشته شده است.

8. برادران کارامازوف (The Brothers Karamazov)

  • نویسنده: فئودور داستایوفسکی
  • محصول: 1880

برادران کارامازوف، آخرین رمان فئودور داستایوفسکی است. داستایوفسکی نزدیک به دو سال را صرف نوشتن این کتاب کرد که باز هم به صورت سریالی در پیغام رسان روسیه از ژانویه 1879 تا نوامبر 1880 منتشر شد. داستایوفسکی کمتر از چهار ماه پس از انتشار این کتاب درگذشت.

برادران کارامازوف که در روسیه قرن نوزدهم می گذرد، رمانی فلسفی و پرشور است که سوالاتی عمیق درباره خدا، اراده آزاد و اخلاق مطرح می نماید. این یک درام الهیاتی است که به مسائلی چون ایمان، شک و عقل در چارچوب یک روسیه مدرن می پردازد، با طرحی که حول موضوع پدرکشی می چرخد. داستایوفسکی بخش اعظم رمان را در استارایا روسا، شهری که الهام بخش طرح اصلی داستان بود، نوشت. این کتاب به عنوان یکی از رجحانن دستاوردهای ادبیات دنیا شناخته می گردد.

9. مزایای منزوی بودن (The Perks of Being a Wallflower)

  • نویسنده: استیون چباسکی
  • محصول: 1999

مزایای منزوی بودن رمانی درباره بلوغ نوشته استفان چباسکی نویسنده آمریکایی است که اولین بار در 1 فوریه 1999 منتشر شد. داستان این رمان در اوایل دهه 1990 اتفاق می افتد و چارلی، کودکی درون گرا و تیزبین را در سال اول دبیرستان در حومه پیتسبرگ دنبال می نماید. این رمان به جزئیات سبک تفکر غیرمتعارف چارلی می پردازد. او بین دنیای نوجوانی و بزرگسالی حرکت می نماید و در کوشش است پاسخی برای پرسش های تکان دهنده ای که از تعاملات او با دوستان و خانواده اش برانگیخته می گردد، پیدا کند.

10. انجیل بخش 1 (Chronicles - Vol. 1)

  • نویسنده: باب دیلن
  • محصول: 2004

انجیل بخش 1 کتاب خاطرات باب دیلن موسیقیدان آمریکایی است و در 5 اکتبر 2004 به وسیله منتشر شد. این کتاب 304 صفحه ای شامل سه نقطه منتخب از دوران حرفه ای دیلن است؛ سال های 1961، 1970 و 1989، زمانی که او به ترتیب در حال نوشتن و ضبط ترانه های باب دیلن (Bob Dylan)، صبح نو (New Morning) و اوه رحمت (Oh Mercy) بود. انجیل ظاهرا اولین قسمت از یک مجموعه برنامه ریزی شده 3 جلدی است.

این کتاب 19 هفته در لیست پرفروش ترین کتاب های غیرداستانی نیویورک تایمز نهاده شد. انجیل؛ بخش 1 یکی از پنج نامزد نهایی جایزه حلقه ملی منتقدان کتاب در بخش بیوگرافی/زندگی نامه سال 2004 بود.

11. کتاب بی قراری (The Book of Disquiet)

  • نویسنده: فرناندو پسوا
  • محصول: 1982

کتاب بی قراری اثری از نویسنده پرتغالی فرناندو پسوا (1888-1935) است. کتاب بی قراری که پس از مرگ نویسنده منتشر شد، پروژه ای به بلندای عمر او است که ویرایش نشده باقی ماند و پسوا آن را زندگی نامه ای بدون واقعیت معرفی نموده است.

این مجموعه منحصربه فرد از پاراگراف های کوتاه و قصیده ای که برای اولین بار حدود پنجاه سال پس از مرگ او منتشر شد، شامل زندگی نامه ی برناردو سوارس، یکی از شخصیت های جایگزین پسوا است. با وجود بخشی از دفتر خاطرات شخصی، بخشی شعر منثور، بخشی روایت توصیفی، این کتاب یکی از بزرگترین آثار قرن بیستم است.

12. چشمانشان خدا را دیدن می کرد (Their Eyes Were Watching God)

  • نویسنده: زورا نیل هرستون
  • محصول: 1937

چشمانشان خدا را دیدن می کرد رمانی نوشته زورا نیل هرستون نویسنده آمریکایی است که در سال 1937 منتشر شد. این اثر کلاسیک رنسانس هارلم (جنبش ادبی سیاه پوستان) و شناخته شده ترین اثر هرستون در نظر گرفته می گردد. این رمان شخصیتی به نام جینی کرافورد را دنبال می نماید که از یک دختر نوجوان پرجنب و جوش، اما مظلوم و ساکت به زنی تبدیل می گردد که انگشتش را روی ماشه سرنوشت خود قرار می دهد.

داستان این رمان که در اوایل قرن بیستم در مرکز و جنوب فلوریدا می گذرد، در ابتدا با استقبال ضعیفی روبرو شد. از اواخر قرن بیستم، این کتاب بر ادبیات آفریقایی-آمریکایی و ادبیات زنان تاثیرگذار زیادی گذاشت. نیویورک تایمز کتاب چشمانشان خدا را دیدن می کرد را در لیست 100 رمان برتر انگلیسی زبان منتشر شده از سال 1923 در سال 2005 قرار داد.

13. و سپس سرانجام خواهد آمد! (And Then the End Will Come!)

  • نویسنده: براندون آندرس
  • محصول: 2013

بیشتر مردم، بالاخره یک روزی به آخرالزمان فکر نموده اند. کی قرار است این اتفاق بیافتد؟ قبل از بازگشت منجی موعود باید انتظار چه چیزهای دیوانه نماینده ای داشته باشیم؟ آیا باید چند بال فرشته اجاره کنیم یا چنگ نواختن را بلد باشیم؟ اما چه می گردد اگر در تمام این مدت سوالات اشتباه پرسیده باشیم؟ و اگر سوالی وجود داشت که می توانست تمام نظرات ما را زیر سوال ببرد چه می شد؟

در کتاب و سپس سرانجام خواهد آمد! نوشته نویسنده و معلمی به نام براندون آندرس، مستقیما به سخنان عیسی می پردازد تا سوالی کاملا متفاوت را مطرح کند. با ترکیب پیغام های خنده دار، مجذوب کننده، و صمیمانه و با مهارت و به سادگی، شما بر موجی از احساسات سوار خواهید شد، زیرا آندرس پنج سوالی را مطرح می نماید که هر پرسشگری که موضوع آخرالزمان برایش جالب باشد خواهد پرسید. و سپس سرانجام خواهد آمد! برای آن کسانی است که می خواهند دوباره به داستان و روایت بزرگتری که در آن زندگی می کنیم و نفس می کشیم وصل گردد و می خواهد هدفی را که امروز برای آن زندگی می کنیم دوباره کشف کند. این کتاب یک زنگ بیداری است که هر فردی باید بشنود!

از این لیست، معین است که تیموتی شالامی عمیقا تحت تاثیر آثار فئودور داستایوفسکی، رمان نویس روسی نهاده شده است. ردپای تجربه های درخشان او در باب اگزیستانسیالیسم و مدرنیته را می توان در آثار بسیاری از نویسندگان معاصر یافت. در کنار آثار کلاسیک مهم مانند 1984 و زنان کوچک، شالامی بعلاوه به کتاب 2013 و سپس سرانجام خواهد آمد! اشاره نمود که به سوالات مرتبط در خصوص فروپاشی تمدن بشری می پردازد، موضوعی که همچنان ما را آزار می دهد.

منبع: far out magazine

منبع: دیجیکالا مگ

به "13 کتاب مورد علاقه تیموتی شالامی؛ از ابله داستایوفسکی تا 1984 اورول" امتیاز دهید

862 کاربر به "13 کتاب مورد علاقه تیموتی شالامی؛ از ابله داستایوفسکی تا 1984 اورول" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 کتاب مورد علاقه تیموتی شالامی؛ از ابله داستایوفسکی تا 1984 اورول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید