5 تکنیک تدوین برای ادیت ویدیو که باید یاد بگیرید

به گزارش وبلاگ ماکارون، آیا شما محتواساز هستید و حتی ادیت ویدیو را هم خودتان انجام می دهید؟ یک تدوینگر حرفه ای و حتی تازه کار باید با چند نوع ویدیو کات کاملا آشنا باشد؛ به خصوص افرادی که دلشان می خواهد با یک کیفیت خیره نماینده، مخاطب را محو محتواهای ویدیویی خود نمایند. در این مقاله، پنج تکنیک تدوین پرطرفدار را مطرح می کنیم تا برای ادیت ویدیو کارهای مجذوب کننده تری انجام دهید.

5 تکنیک تدوین برای ادیت ویدیو که باید یاد بگیرید

1. جی کات (J-Cut) و ال کات (L-Cut)

اگر از کات معمولی یا کات استاندارد فاکتور بگیریم، جی کات و ال کات به احتمال بسیار زیاد رایج ترین روش در تدوین به خصوص ویرایش ویدیوهای دیالوگ محور تلقی می گردد. چه شما به طور خودآموز در سطح اینترنت کوشش کنید تدوین ویدیوها را یاد بگیرید و چه وارد حوزه دانشگاهی در این زمینه شوید، به احتمال زیاد در همان بدو ورود به شما آموزش می دهند که چطور از جی کات و ال کات بهره ببرید. شاید در وهله اول بپرسید اسامی این کات ها از کجا آمده است؟

علت نام گذاری این دو روش کات به علت شکلی است که این تکنیک ها روی تایم لاینِ نرم افزار ویرایشگر ویدیوی شما ایجاد می نمایند. همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، جی کات ها و ال کات ها کلیپ هایی هستند که صدایِ پلان بعدی روی تایم لاین، جلوتر یا عقب تر از ویدیو قرار می گیرد.

نحوه انجام جی کات یا ال کات به توضیح زیر است:

1. در ابتدای امر صوت و ویدیوی هر کلیپ ویدیویی را آن گروپ (Ungroup) کنید. در بیشتر نرم افزارهای ویرایش ویدیو، بخش صوتی و ویدیویی به طور پیش فرض به یکدیگر مرتبط (Link) شده اند تا صدا با تصویر هماهنگی کامل داشته باشد. با آن گروپ کردن این دو بخش، شما تازه می توانید هر بخش (چه ویدیو و چه صوت) را جداگانه ویرایش کنید.

2. یک صدای رایج را به عنوان رفرنس پیدا کنید. برای مثال اگر صحنه دیالوگ جلوی روی شماست، این رفرنس در واقع بازیگری است که در هر دو کلیپ یک جمله را بازگو می نماید.

3. با آن گروپ کردن صوت و ویدیو، شما باید بخش صوتی را به سمت چپ یا راست درگ کنید تا جلو یا عقب تراز ویدیو قرار گیرد. با استفاده از بخشِ ویرایش و رصدِ امواج صوتی کلیپ ها به راحتی می توانید برترین کات ممکن را بزنید.

2. مچ کات (Match Cut)

مچ کات از یک المان مشابه استفاده می نماید تا از یک پلان به پلان بعدی ترانزیشن انجام گردد. این المان می تواند یک شکل، شی یا حتی یک صدا باشد. در مثالِ بالا، ما از یک نمای چشم به نمای ماه کامل کات می زنیم. در واقع به علت شباهت هندسی چشم و ماه و بعلاوه نوع نگاه چشمِ فرد از مچ کات استفاده شده است. به طور کلی، این مفهوم به بیننده القا می گردد که فرد در این ویدیو در حال زل زدن به ماه است.

نحوه انجام مچ کات به توضیح زیر است:

1. هر دو کلیپ را به تایم لاین خود ببرید به گونه ای که کلیپ دوم، بالای کلیپ اول قرار گیرد.

2. از یک شی یا المان دیگر در کلیپ هایتان به عنوان رفرنس بهره ببرید. در مثال بالا، ما از چشم به عنوان رفرنس استفاده نموده و کلیپ ماه را بر این اساس ویرایش می کنیم.

3. در بخش ابزارهای تغییر شکل ویدیو در نرم افزار، کلیپ دوم را تنظیم نموده تا در نهایت شبیه به کلیپ قبلی در بیاید. شما می توانید با کاهش Opacity کلیپ دوم این روند را به روش آسان تری انجام دهید.

4. در نقطه ای از زمان که هر دو کلیپ شبیه به هم می شوند، به ترتیب با درگ کردن اول و انتهای هر دو کلیپ یک ترانزیشن ایجاد کنید.

3. جامپ کات (Jump Cut)

به طور معمول از گذشته این طور باب شده که برای یک تدوین قوی، بهتر است تدوینگرها از انجام جامپ کات ها تا حد امکان اجتناب نمایند. با این حال، اگر یک جامپ کات به درستی و بر اساس یک علت قوی اجرا گردد، می تواند یک تکنیک تاثیرگذار در بهبود کیفیت ویدیو تبدیل گردد.

یک جامپ کات زمانی که دوربین بینِ دو پلانِ بدون حرکت (یا دارای مقدار خفیفی از حرکت) تکان می خورد اجرا می گردد. در مثال مربوط به تصویر بالا، ما از جامپ کات با هدف تمرکز روی بازیِ بازیگر استفاده نموده ایم. از دیگر کاربردهای رایج جامپ کات زمانی است که ما می خواهیم یک سکانس اکشن را خیلی سریع به خورد مخاطب دهیم. این کاربرد بیشتر برای ساخت فیلم های ترسناک استفاده می گردد. درست زمانی که یک عامل وحشت زا از ناکجاآباد به سمت کاراکتر داستان حمله ور می گردد. با این حال، از تکنیک جامپ کات برای ویرایش ویدیوهای کوتاه هم استفاده می گردد. محتواسازها برای فراوری محتواهای آنباکسینگ یا اجراهای خود از این روش به طور معمول استفاده می نمایند.

نحوه انجام جامپ کات به توضیح زیر است:

1. کل پلان را داخل تایم لاین درگ کنید. در مثال بالا، ما از یک زوم لانگ شات روی صورت بازیگر استفاده نموده ایم.

2. با استفاده از ابزار کات یا ریزر (Razor) نرم افزارتان کلیپ را به دو بخش تقسیم بندی کنید. کلیپ اول جایی است که شما می خواهید پرش آغاز شده و کلیپ دوم جایی است که می خواهید این فرایند به اتمام برسد.

3. بخش میانی که به واسطه کات ها ایجاد شده را حذف و دو بخش به جای مانده را به یکدیگر درگ کنید.

نتیجه پایانی این فرایند، یک نماست که خیلی روان قبل از آغاز جامپ آغاز شده و در نهایت امر تماشاگر را هیجان زده می نماید.

4. اینزرت (Inserts)

تکنیک اینزرت، یک کات اساسی و پایه ای برای محتواهای ویدیویی روایی و غیر روایی است. این تکنیک در واقع محتوایی را به یک سکانس اضافه می نماید که دوربین مدام بین دو نما به عنوان مثال دو شخص تغییر پیدا می نماید. با اینزرت می توان کاری کرد تا بیننده از تماشای مداوم دو نما خسته نگردد.

در مثال بالا، دو کاراکتر در حال بحث بر سر یک نقشه هستند. ما از یک نقشه ساختمان که روی میز واقع شده است به عنوان اینزرت استفاده می کنیم. بنابراین، بیننده نه از گفت وگو بین شخصیت ها خسته می گردد و نه از مفهوم گفت وگو عقب می ماند. بیننده از لحاظ بصری با محتوایی که سر آن بحث می گردد آشنا می گردد.

چند نکته که باید هنگام انجام تکنیک اینزرت (Insert) مد نظر قرار دهید:

1. مرتبط باشد: چه ویدیوی نقد و آنالیز یک محصول باشد و چه یک ویدیوی داستان محور، چیزی که قرار است درج کنید باید با کل سکانس مرتبط باشد. صرفا برای این که از این تکنیک بهره ببرید نباید هر چیزی که دم و دستتان است را اضافه کنید!

2. نورپردازی مناسب باشد: اگر فیلم بردار پلان ها را در یک زمان و ساعت ضبط ننموده، حواستان باید به نورپردازی محیط باشد. کوشش کنید تا بیننده تصور کند تمامی این پلان ها در یک زمان واحد ضبط شده اند.

3. ال کات و جی کات باید برای هر اینزرت انجام گردد: صدای مربوط به کلیپ ما قبل و ما بعدِ کلیپ اینزرت باید با استفاده از تکنیک ال کات و جی کات ویرایش گردد تا این مفهوم به مخاطب منتقل گردد تمامی پلان ها در یک زمان و مکان یکسان ضبط شده است.

در تئوری فیلم سازی، یک نمای اینزرت یکی از گسترده ترین ابزارهای موجود است. یک نمای اینزرت خوب می تواند از لحاظ القای بار احساسی و محتوا خیلی عالی عمل کند؛ حتی اگر بازیگر یک کلمه هم حرف نزند. با این حال، برای انجام موفقیت آمیز این تکنیک تدوینگر باید منابع مختلفی از هنر و علم فیلم سازی را یاد بگیرد. هر چند، انجام تکنیک اینزرت به شدت زمان بر است و شاید تدوینگر باید کل روز را صرف این کار کند.

5. موشن کات (Cutting on Motion)

از Cutting on Motion به عنوان موشن کات هم یاد می گردد. این نوع کات به اجرایی گفته می گردد که با یک حرکت آغاز شده و در کلیپ بعدی این حرکت به اتمام می رسد. موشن کات در واقع ترانزیشن بین کات ها را آسان تر نموده و موجب می گردد بیننده کمتر دچار تقلا و تلاطم از بابت حرکت گردد. ایده تکنیک مورد نظر در این است اگر بیننده روی اکشنِ سکانس تمرکز کند، متوجهِ تغییر در پلان های دوربین نمی گردد.

در مثال بالا، مرد آغاز به بلند کردن چمدان از روی میز می نماید و در میانه این حرکت، سکانس به کلوزآپ بازیگر کات زده می گردد تا این اکشن به اتمام برسد.

نکاتی که باید در هنگام اجرای موشن کات به خاطر بسپارید:

1. تا حد امکان دقیق باشد: این تکنیک احتیاج به ظرافت و دقت زیادی دارد اما باید کوشش کنید تا حد امکان کات ها را به گونه ای بزنید تا بیننده متوجه نگردد. در مثال بالا، ما نمی خواستیم تا به صحنه ای کلوزآپ بزنیم که سرِ بازیگر به طور کامل در یک جهت متفاوت چرخیده شده است. حتی کوشش کردیم حرکت دست بازیگر در راستای بلند کردن چمدان باشد.

2. قابل توجه باشد: یک اکشن بزرگتر، چشم گیرتر است. بنابراین، یک حواس پرتی بهتری برای جلوگیری از تلاطم فکری مخاطب محسوب می گردد.

چرا ادیت ویدیو به خصوص برای فراوری محتوا خیلی اهمیت دارد؟

هنر ادیت ویدیو به واسطه فناوری و ترندهای تازه به طرز بسیاری سریعی مدام در حال تغییر است. با این اوصاف، اصول و مبانی پایه ای کات زدن ویدیو همچنان یکسان بوده و از گذشته تا به امروز این دسته از مفاهیم به علاقه مندان و هنرجویان آموزش داده می گردد.

چه برای ویرایش ویدیو فراوری محتواهای شبکه های مجازی به تدوین احتیاج داشته باشید و چه برای تدوین یک فیلم مهم در سینما، شما باید مفاهیم و پایه و اساس هنر تدوین را یاد بگیرید. در این مقاله کوشش کردیم تا در کمترین زمان ممکن، پنج تکنیک ادیت ویدیو را به راحتی یاد بگیرید. هر چند، این مقدار اطلاعات برای انجام یک تدوین ویدیوی حرفه ای کافی نبوده و احتیاج است تا تکنیک های بیشتر دیگری را یاد بگیرید.

منبع: makeuseof

سوال و جواب های رایج

از جی کات و ال کات کجا استفاده می گردد؟

جی کات ها و ال کات ها کلیپ هایی هستند که صدایِ پلان بعدی روی تایم لاین، جلوتر یا عقب تر از ویدیو قرار می گیرد.

از موشن کات کجا استفاده می گردد؟

این نوع کات به اجرایی گفته می گردد که با یک حرکت آغاز شده و در کلیپ بعدی این حرکت به اتمام می رسد. موشن کات در واقع ترانزیشن بین کات ها را آسان تر نموده و موجب می گردد بیننده کمتر دچار تقلا و تلاطم از بابت حرکت گردد.

از جامپ کات کجا استفاده می گردد؟

از تکنیک جامپ کات برای ویرایش ویدیوهای مرتبط با آنباکسینگ استفاده می گردد. بعلاوه در صنعت فیلم سازی به خصوص ژانر وحشت به وفور از این تکنیک برای القای حس هیجان استفاده می گردد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 تکنیک تدوین برای ادیت ویدیو که باید یاد بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 تکنیک تدوین برای ادیت ویدیو که باید یاد بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید