از امیرعلی تا بهاره؛ شیطان در سریال های ایرانی چه شکلی است؟

به گزارش وبلاگ ماکارون، روزنامه خراسان - مائده کاشیان: با توزیع خواب زده، پای سریال های ماورایی بعد از سال ها پس از تلویزیون، به مدیوم نمایش خانگی باز شده است. این سریال که قسمت 4 آن دیروز منتشر شد، مانند برخی از سریال های ماورایی که پیش از این دیده بودیم، به دخالت و تأثیر شیطان در زندگی انسان می پردازد. به بهانه این سریال، درباره پنج شخصیتی نوشته ایم که تا به حال به عنوان شیطان، اما در قالب یک انسان، در سریال ها دیده شده اند.

از امیرعلی تا بهاره؛ شیطان در سریال های ایرانی چه شکلی است؟

امیرعلی دانایی

خواب زده

از همان ابتدای سریال خواب زده، معلوم شد که شخصیت رها با بازی امیرعلی دانایی، یکی از نمود های شیطان در این سریال است. رها گاهی در قالب یک انسان معمولی مانند بقیه انسان ها ظاهر می گردد و گاهی هم مانند یک فرد نامرئی است که هیچ کس جز کاراکتر محوری داستان یعنی هما نمی تواند او را ببیند. او ابتدا وارد خواب هما و سپس وارد زندگی اش می گردد و وسوسه هایش را شروع می نماید. رها نه از لحاظ ظاهری و نه از نظر ویژگی های رفتاری، شبیه شخصیت های مذهبی نیست و از این جهت با نمونه مشهور الیاس متفاوت است. انتخاب امیرعلی دانایی برای شخصیت رها انتخاب مناسبی بوده و بازی دانایی نیز در این سریال قابل قبول است.

پریوش نظریه

خواب زده

یکی دیگر از شخصیت هایی که در خواب زده در شمایل شیطان می بینیم، زنی با مو های نارنجی است که گردنبند بزرگی دارد و پشت هر اتفاق ناشناخته و عجیبی دیده می گردد. این شخصیت نشانه های بسیار واضح و مستقیمی دارد که می توان گفت او هم یکی از شیطان هایی است که در داستان می بینیم. در یکی از سکانس های قسمت دوم، جایی که زن بدکاره ای حضور دارد، او هم در کنار او دیده می گردد و در حالی که صدایش به صدای یک مرد تبدیل می گردد، دیالوگ مستقیم و واضحی دارد و می پرسد: تو به شیطان اعتقاد داری؟ اما اون بهت اعتقاد داره! در سریال خواب زده مانند او یک فرشته بود یا اغما به حضور شیطان در جلد یک انسان، اشاره های مستقیمی می گردد.

بهاره افشاری

او یک فرشته بود

بهاره افشاری اولین بازیگری بود که ماه رمضان سال 84 در نقش شیطان در سریال او یک فرشته بود ساخته علیرضا افخمی دیده شد. او برخلاف چهره معصوم و اسمش فرشته، در واقع شیطان بود که برای منحرف کردن انسان خوبی به نام بهزاد با بازی زنده یاد حسن جوهرچی، در جلد انسان وارد زندگی او شد. در این سریال هم نشانه های بسیار واضحی از شیطان بودن فرشته می دیدیم. تاباندن نور قرمز به چهره فرشته، تغییر ناگهانی چهره او به چهره یک مرد و تغییر صدای او، از این نشانه ها بود. فرشته در سرانجام داستان با توبه بهزاد از بین می رود. سال 84 این نوع سریال ها برای مخاطب تازگی داشت، به همین دلیل این مجموعه جزو پرطرفدارترین سریال های تلویزیون بود.

حامد کمیلی

اغما

سریال اغما اولین مجموعه ماورایی بود که سیروس مقدم ساخت و رمضان سال 86 از شبکه یک پخش شد. حامد کمیلی در این سریال نقش شیطانی را بازی می کرد که در شمایل شخصیتی به نام الیاس ظاهر شده بود. الیاس در دنیای واقعی انسان خوب و فردی مذهبی بود که با شخصیت اصلی قصه یعنی طا ها پژوهان رابطه محبت آمیز ای داشت.

بعد از پیش رفتن داستان، وقتی الیاس وسوسه هایش را برای منحرف کردن دکتر پژوهان شروع کرد، چهره خوب و معصومش تغییر کرد و مخاطب متوجه شد که الیاس واقعی زنده نیست و چهره شیطانی الیاس رو شد. اغما نیز جزو اولین سریال های ماورایی بود و بازی حامد کمیلی هم در نقش شیطان مورد استقبال مخاطبان نهاده شد.

امین ایمانی

سقوط یک فرشته

سقوط یک فرشته ساخته بهرام و حمید بهرامیان، آخرین سریالی بود که در ماه رمضان سال 90، با موضوع حضور شیطان در زندگی افراد پخش شد و در آن نمود عینی شیطان دیده می شد. البته این سریال در مقایسه با آثاری که گفتیم پرداخت متفاوت تری به موضوع داشت. حضور شیطان تا اواخر این سریال محدود به یک صدا بود که قصه را روایت می کرد، اما در قسمت های سرانجامی سریال، در حالی که مخاطب فکر می کرد شخصیت منفی سریال یعنی نیما با بازی مهرداد صدیقیان شیطان است، ناگهان صاحب صدا با بازی امین ایمانی معلوم شد. در سرانجام چهره او هم مانند فرشته از یک فرد ظاهرا خوب و مذهبی به جوانی تبدیل شد که هیچ شباهتی با ظاهر اولیه اش نداشت.

منبع: برترین ها

به "از امیرعلی تا بهاره؛ شیطان در سریال های ایرانی چه شکلی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از امیرعلی تا بهاره؛ شیطان در سریال های ایرانی چه شکلی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید