رضایت شرکت کنندگان از نشست پاریس

به گزارش وبلاگ ماکارون، نشست پاریس که با توافق آتش بس میان اوکراین و روسیه به خاتمه رسید از نظر شرکت کنندگان مثبت ارزیابی شد؛ پوتین آن را مفید و سازنده خواند، زلنسکی گفت مذاکرات خوبی بوده، مرکل حسن نیت موجود در مذاکرات را تقدیر کرد و ماکرون آن را یک دستاورد دانست.

رضایت شرکت کنندگان از نشست پاریس

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، روسای جمهور اوکراین و روسیه با احیای فرایند صلح در مورد درگیری های خونین جدایی طلبان در شرق اوکراین و تبادل تمامی زندانیان تا خاتمه امسال میلادی موافقت کردند اما در حل مسائل بسیار مهم همچون زمان برگزاری انتخابات محلی و کنترل مرزها در این منطقه که تحت کنترل شورشیان است، ناکام ماندند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی اش در نخستین ملاقات دوجانبه شان نتوانستند به سازشی که منجر به خاتمه جنگ پنج ساله شرق اوکراین گردد، دست یابند؛ جنگی که منجر به کشته شدن 14 هزار تن شده، به کرملین جسارت بخشیده و شرایط ژئوپلتیک اروپا را تغییر شکل داده است.

این مذاکرات بر احیای توافق صلح مینسک در سال 2015 میلادی با هدف خاتمه دادن به درگیری ها میان نیروهای اوکراینی و جدایی طلبان شرق اوکراین که تحت حمایت روسیه قرار دارند، متمرکز بود.

پوتین گفت: ما به توافق رسیدیم که هیچ جایگزینی برای توافق صلح مینسک وجود ندارد. اوکراین باید به سرعت قانونی را وضع کند که طبق این توافق خودمختاری زیادی به منطقه دونباس بدهد و همچنین قانونی را تصویب کند که شورشیان را مورد عفو قرار دهد.

پوتین که نشست پاریس را مفید توصیف کرد، اضافه نمود: علاوه بر تبادل زندانیان، توافقی نیز در زمینه ادامه عقب نشینی نیروها در دیگر مناطق شرق اوکراین، پاکسازی مین ها از آنجا و برچیدن سنگرها به دست آمده است.

در همین حال زلنسکی اذعان کرد که بسیاری از توافقات آتش بس قبلی حفظ نشدند اما گفت: این بار ما توافق کردیم که بسیار جدی در مورد این زمینه عمل کنیم. من متقاعد شدم که اگر تمامی طرفین به طور کاملا جدی این آتش بس را بخواهند، ما قادر خواهیم بود تا آن را اجرا کنیم.

وی تاکید نمود: شدیدا می خواهم که افرادم در زمان تعطیلات سال نو میلادی به خانه های خود بازگردند و اوقات خود را با خانواده هایشان سپری نمایند.من و پوتین در مورد پیش نویس توافقی که همچنان اجازه انتقال گاز طبیعی روسیه از خاک اوکراین را بدهد، گفت وگو کردیم.

وی اضافه نمود: من به هیچ عنوان درخصوص تمامیت ارضی و استقلال اوکراین سازش نمی کنم. من و پوتین در مورد تعدادی از مسائل با یکدیگر اختلاف نظر داریم.

در حالی که زلنسکی تاکید نمود که از سرگیری مذاکرات با پوتین بسیار موضوع خوب و مثبتی است اما گفت: پس از این نشست هنوز مسائل حل نشده زیادی باقی مانده است.

وی اضافه نمود: من تاکید دارم که اوکراین باید کنترل کامل خود بر بخش های شرقی اش را حفظ کند و در مورد واگذاری هیچ یک از بخش هایش سازش نخواهد کرد.

اما این مذاکرات به طور کامل در مورد مسائل مورد مناقشه از جمله خودمختاری برای شرق اوکراین و کنترل مرز شفاف سازی نکرد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در کنفراس خبری مشترک با روسای جمهور فرانسه، روسیه و اوکراین گفت: صریحا می گویم که ما کار زیادی پیش رو داریم اما احساس من نسبت به این نشست این بود که حسن نیت مشهودی برای حل مسائل و مسائل وجود دارد.

صدراعظم آلمان تاکید نمود، در نشست نرماندی در پاریس که با هدف پیشبرد کوشش ها برای احیای صلح در شرق اوکراین برگزار گردید، حسن نیت مشهودی وجود داشت اگرچه هنوز کارهای بسیاری باقی مانده تا انجام شوند.

وی اضافه نمود: من از این نشست بسیار راضی هستم.

رئیس جمهوری فرانسه نیز گفت، در این نشست که با هدف برقراری صلح در شرق اوکراین در پاریس برگزار گردید، به پیشرفت هایی رسیدیم.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه همچنین گفت: حقیقت این است که ما در کنار هم در نشست پاریس حضور داشتیم و این نتیجه مهم و یک شروع مجدد مذاکراتی است که تا پیش از این به آن نرسیده بودیم. این یک دستاورد است.

وی همچنین ادامه داد: امیدوارم که یک نشست دیگر بر اساس فرمت نرمادی بین اوکراین و روسیه برگزار گردد.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین به اختلافات تعیین بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ولودومیر زلنسکی، همتای اوکراینی اش درباره زمان برگزاری انتخابات در شرق اوکراین اشاره نمود و گفت: امیدواریم که به یک سازش ظرف چهار ماه درباره این موضوع دست پیدا کنیم.

وی اضافه نمود: ما می دانیم که اختلاف نظرها و عدم توافق هایی درباره این مساله وجود دارد چون ما مدت هاست که در این باره مصاحبه می کنیم.،ایسنا

بیشتر بخوانید،روسیه و اوکراین با اجرای آتش بس موافقت کردند

منبع: ایران آنلاین

به "رضایت شرکت کنندگان از نشست پاریس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رضایت شرکت کنندگان از نشست پاریس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید