فضای مثبت (Positive Space) چیست و چطور از آن در دکوراسیون داخلی استفاده کنیم؟

به گزارش وبلاگ ماکارون، فضای مثبت چیست؟ فضای مثبت (Positive Space) به فضایی می گویند که در منزل به وسیله وسایل و اشیای مختلف اشغال شده مثل مبلمان، آثار هنری، چراغ های روشنایی و غیره. قبلا در خصوص تعریف فضای منفی و کاربرد و ایده های آن در دکوراسیون داخلی صحبت نموده ایم. با توجه به اینکه استفاده از این فضاها به شکل اصولی در کنار یکدیگر باعث زیباتر شدن فضای داخلی شما می شوند، تصمیم گرفتیم در خصوص فضای مثبت در معماری داخلی هم صحبت کنیم.

فضای مثبت (Positive Space) چیست و چطور از آن در دکوراسیون داخلی استفاده کنیم؟

اهمیت فضای مثبت و منفی در دکوراسیون داخلی

طراحان داخلی حرفه ای همواره طوری عمل می نمایند که فضای مثبت و منفی در معماری به شکل تعادلی به کار رفته باشند. با این کار فضای خانه شما نه خیلی شلوغ به نظر می رسد و نه خیلی خلوت. اما گاهی اوقات هم زمانی با مفاهیم فضای مثبت و منفی در منزل آشنا می شوید که طراحی آن اجرا شده است. اما باز هم جای نگرانی نیست چون نکاتی که خواهیم گفت همه می توانند از آن استفاده نمایند.

قبل از اینکه به آنالیز نکات و ایده های مختلف پیرامون فضای مثبت در منزل بپردازیم اجازه بدید با ذکر یک مثال اهمیت استفاده صحیح از این دو فضا را به شما بگوییم. به اسم مثال اگر در اتاق خواب جایگاه راحتی قرار داده باشید این قسمت به اسم فضای مثبت در نظر گرفته می گردد و فضای اطراف آن به اسم فضای منفی که باید خلوت باشد تا احساس آرامش کنید.

چطور از فضای مثبت در دکوراسیون داخلی بهره ببرید؟

اینکه چطور بتوانید از فضای مثبت بهره ببرید در این قسمت آموزش داده می گردد اما در نظر داشته باشید که باید تا جای ممکن بین فضای مثبت و منفی در طراحی داخلی، تعادل وجود داشته باشد به همین علت خانه های خیلی خلوت یا شلوغ مناسب نیستند.

فضاهای مثبت باید تا حدی و به خاطر یکسری دلایل پر شوند مثلا هر فردی به تخت خواب، کابینت، روشویی و غیره احتیاج دارد اما نکاتی که به شما آموزش خواهیم داد و ایده های این مطلب فراتر از موارد بدیهی هستند.

سبک دکوراسیون روستیک، جنگلی و سنتی از لحاظ بکارگیری فضاهای مثبت برترین گزینه ها هستند. وجود عناصر چوب در ساخت کابینت و بخش جزیره آشپزخانه، کفپوش های چوبی که احتیاج به فرش ندارند، سازگاری با وسایل مختلف و ساده بدون آلایش زیاد، تعادل عالی بین فضای مثبت و فضای منفی در دکوراسیون ایجاد می نمایند.

فضای مثبت در دکوراسیون داخلی حمام شامل دوش یا وان حمام، روشویی به همراه کنسول، توالت فرنگی و وسایل دیگر است. یکی از برترین روش ها برای ایجاد تعادل بین فضاهای مثبت و منفی استفاده از وان حمام و خالی کردن فضای اطراف آن و فقط نصب وسایل لازم است. از آویز کردن وسایل غیر ضروری به کاشی ها خودداری کنید. با این کار در جای مناسب از فضاهای مثبت استفاده نموده اید و با شلوغ نکردن محیط، فضای منفی باعث لوکس نشان دادن فضای حمام و سرویس بهداشتی می گردد.

راه چاره عالی بعدی برای ایجاد فضای مثبت دکوراسیون داخلی به شیوه ای خلاقانه مخصوص کسانی است که دوست دارند دیوارهای خانه به همان رنگ سفید طبیعی خودش باشد. دیوارهای سفید در نقش فضای منفی هستند پس شما می توانید با خرید مبلمان، میز غذاخوری و جایگاه های شیک رنگی، آنها را به نقطه کانونی خانه تبدیل کنید تا چشم هر بیننده ای را به سمت خود جلب کند.

فضای مثبت و منفی در طراحی داخلی اتاق خواب باید خیلی با دقت انجام شوند. اگر در فضای مثبت اتاق خواب زیاده روی کنید، به سرعت این فضا به جای خاصیت آرامش بخشی به فضایی دلگیر و غیر قابل تحمل تبدیل خواهد شد. اولین کار این است که فضای اطراف تخت را خالی بگذارید تا حس راحتی داشته باشید. در قدم بعدی اگر دیوارهایتان به رنگ سفید هستند، هدبورد تخت خواب را رنگی و طرح دار انتخاب کنید و رنگی متضاد برای روتختی انتخاب نمایید. با این کار از فضاهای مثبت و منفی به نحو درست استفاده نموده اید و تخت خواب به نقطه کانونی تبدیل می گردد.

فضای مثبت و منفی در آشپزخانه را می توان برای بخش جزیره و فضای اطراف آن مثال زد. جزیره در هر آشپزخانه ای فورا به اسم نقطه کانونی تلقی می گردد که همه نگاه ها در درجه اول معطوف به آن می گردد. اما اگر فضای اطراف این بخش را شلوغ کنید هم در رفت و آمد اختلال ایجاد می کنید و هم اینکه نمود بخش جزیره آشپزخانه از بین خواهد رفت.

سبک ایتالیایی آشپزخانه که در آن به جای ردیف بالایی از شلف دیواری استفاده می گردد به شکل هنرمندانه و بسیار زیبایی، نمونه ترکیب فضاهای مثبت و منفی است.

منبع: اتاق

به "فضای مثبت (Positive Space) چیست و چطور از آن در دکوراسیون داخلی استفاده کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضای مثبت (Positive Space) چیست و چطور از آن در دکوراسیون داخلی استفاده کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید