قایق های برقی لوکس تسلا ؛ صنعت دریانوردی را تغییر می دهند!
به گزارش وبلاگ ماکارون، شرکت های Candela و Navier هر دو در حال برنامه ریزی برای وسایل نقلیه برقی ای هستند که قادر خواهند بود با وسایل نقلیه گازسوز که اکنون مسافران را در منطقه ها پرجمعیت مانند مجمع الجزایر استکهلم یا در امتداد خلیج سانفرانسیسکو جابجا می کنند رقابت کنند.
خودرو های پرنده و وسایل نقلیه خودران معمولا در نمایشگاه بین المللی سی ای اس (الکترونیک مصرفی) در لاس وگاس توجهات را به خود جلب می کنند با این وجود، امسال قایق های تفریحی برقی توجه شرکت کنندگان در نمایشگاه را به خود جلب نموده اند.
به گزارش فرارو به نقل از یورونیوز، روز پنجشنبه شرکت سوئدی Candela از قایق تندرو هیدروفویل (شناوری تندرو که پس از رسیدن به سرعت تعیین با استفاده از باله ها یا تیغه هایی که از زیر آن بیرون می آید بدنه اش از سطح آب بلند می گردد) 8.5 متری برقی خود رونمایی کرد که می تواند بیش از دو ساعت با سرعت 20 گره دریایی یا حدود 37 کیلومتر در ساعت حرکت کند.
استارت آپ کالیفرنیایی Navier نیز کوشش کرد با نمایش یک هیدروفویل الکتریکی در نمایشگاه سی ای اس که قدری بلندتر است از رقیب اسکاندیناویایی خود پیشی بگیرد اگرچه Candela در رساندن محصولات خود به مشتریان جلوتر است.
حتی شرکت قایق های موتوری تفریحی Brunswick Corporation نیز این هفته با نمایش نوترین موتور قایق های برقی خود، بخشی نوظهور از ناوگانی که پیش تر عمدتا گازسوز بود کوشش کرد در نمایشگاه امسال در نوادا سر و صدا به پا کند.
چرا برقی؟
علت اصلی آن توجه به محیط زیست و صرفه جویی در افزایش هزینه سوخت بوده است. با این وجود، قایق های برقی به ویژه با طراحی های براق فویل که بدنه را با سرعت بالاتر از سطح آب بالا می برند قادر هستند قایق سواری نرم تر و آرام تری را نیز ارائه دهند.
سامپریتی باتاچاریا مدیرعامل شرکت Navier می گوید: می توانید یک لیوان آب بنوشید و آب از درون لیوان در حین حرکت قایق نریزد. به شدت آرام و ساکت است. شما می توانید در قایق برقی به وسیله گوشی تلفن همراه تان مکالمه کنید در حالی که در قایق های گازی چنین کاری امکان پذیر نبود.
چه زمانی در دسترس مصرف کنندگان قرار خواهند گرفت؟
گوستاو هاسلسکوگ مدیر عامل Candela می گوید که شرکت او پیش تر 150 دستگاه از مدل نو C-8 فراوری شده خود را فروخته است. این استارت آپ مستقر در استکهلم نیروی کار خود را از 60 نفر پرسنل در سال گذشته افزایش داده و هدف آن رساندن این تعداد به 400 نفر در اواخر امسال می باشد، زیرا در حال آماده شدن برای افزایش فراوری است.
با این وجود، با قیمت تقریبا 375 هزار یورویی C-8 و N 30 فراوری شده به وسیله شرکت Navier هنوز توانایی جایگزینی به جای قایق های ماهیگیری آلومینیومی را ندارند. از این قایق ها تحت عنوان تسلا های دریا یاد می گردد با این امید که آن چه که به عنوان یک وسیله نقلیه لوکس قلمداد می گردد بتواند در نهایت به تغییر صنعت دریانوردی یاری کند.
یکی از حامیان مالی و سرمایه گذار شرکت Navier سرگئی برین از بنیانگذاران گوگل است. این بدان معناست که او نیز احتمالا یک از محصولات آن شرکت را دریافت خواهد نمود.
آیا قایقرانان برای این کار آماده هستند؟
احتمالا خیر. مایکل سوارتز تحلیلگر Truist Securities که صنعت قایق های تفریحی را دنبال می نماید می گوید: چنین مدل های اولیه ای از قایق های برقی گران و سنگین هستند و می توانند اضطراب در خصوص بُرد را بیش از آن اضطرابی که رانندگان در خصوص خودرو های برقی احساس می کنند القا کنند.
سوارتز می گوید: دوستداران قایق و قایقرانان از خود خواهند پرسید که قایق برقی تا چه مقدار برای من ایمن است؟ اگر در یکی از روز های وسط هفته زمانی که افراد دیگری در محیط آبی نیستند کیلومتر ها دور از ساحل در قایقی برقی باشم چه رخ خواهد داد؟
سوارتز می گوید احتمالا در شروع کار استفاده از این قایق ها برای ناوگان قایق های کوچک اجاره در کلوپ های قایقرانی منطقی تر و پرکاربردتر خواهد بود. او می افزاید: شما به آن نوع قایق برقی نزدیک نیستید که بتوانید 80 کیلومتر از ساحل دور شوید و چندین ساعت با آن ماهیگیری نموده و سپس بازگردید. هیچ فناوری ای وجود ندارد که شما را قادر به تکرار چنین تجربه ای خارج از قایق های دارای موتور احتراقی سازند.
آیا تاکسی های آبی هم برقی می شوند؟
شرکت های Candela و Navier هر دو در حال برنامه ریزی برای وسایل نقلیه برقی ای هستند که قادر خواهند بود با وسایل نقلیه گازسوز که اکنون مسافران را در منطقه ها پرجمعیت مانند مجمع الجزایر استکهلم یا در امتداد خلیج سانفرانسیسکو جابجا می کنند رقابت کنند.
هاسلسکوگ می گوید همان فناوری ای که به وسیله Candela در قایق تفریحی نو آن شرکت به کار رفته برای تامین انرژی یک نمونه اولیه وسیله نقلیه با گنجایش 30 سرنشین که می تواند تا تابستان در سوئد راه اندازی گردد نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
برای شهری مانند استکهلم که در حال حاضر بخش اعظم حمل و نقل عمومی زمینی خود را برقی نموده وجود ده ها قایق و کشتی بزرگ که فراوری کننده گاز های گلخانه ای هستند امری غیر قابل تصور و غیر قابل قبول محسوب می گردد.
هاسلسکوگ می گوید: سوئد به حدود 220 فروند کشتی برقی برای جایگزینی با کشتی های ناوگان فعلی خود احتیاج دارد. هم چنین، به جای بزرگ بودن این وسایل نقلیه می تواند به قایق های برقی کوچک تر روی آورد و مانند برنامه تاکسی اوبر بر روی زمین برنامه های تاکسیرانی مشابهی را نیز برای استفاده در فضای آبی برنامه ریزی کرد.
اتصال اتوماتیک
بسیاری از شرکت هایی که نیروی محرکه قایق های برقی را توسعه می دهند از تیم هایی برخوردار هستند که روی اتوماتیکسازی این وسایل نقلیه کار می کنند. با این وجود، از آنجایی که بیشتر قایقرانان تفریحی ترجیح می دهند خود قایقرانی کنند و بیشتر مسافران ترجیح می دهند یک کاپیتان انسانی حین سفر حضور داشته باشد این موضوع چالشی پیش روی امکان همه گیر شدن استفاده از وسایل نقلیه برقی خودران در فضای آبی می باشد.
منبع: فرادید