نودل برای سلامتی مضر است؟

به گزارش وبلاگ ماکارون، تهران (پانا) - یکی از خوراکی هایی که در زندگی شهری امروزه مصرف دارد، نودل های فوری است که درمورد اثر آن بر سلامتی شائبه هایی وجود دارد.

نودل برای سلامتی مضر است؟

به گزارش وبلاگ ماکارون، یکی از چیز هایی که شاید امروزه به علت مشغله های کاری افراد در زندگی شهری مصرف زیادی داشته باشد، نودل های فوری است؛ اما شاید برای شما نیز این پرسش پیش آمده باشد که آیا نودل فوری برای سلامتی مان ایجاد خطر می نماید یا خیر.

نودل فوری چیست؟

نودل فوری نوعی نودل از پیش پخته است که معمولا در بسته بندی های جداگانه فروخته می گردد. مواد اصلی تشکیل دهنده آن شامل آرد، نشاسته، آب، نمک یا جانشین نمک است که به نام کانسوی (kansui) شناخته می گردد. کانسوی یک آب معدنی قلیایی است که شامل سدیم کربنات و معمولا پتاسیم کربنات می گردد.

روغن پالم نیز ماده رایج در نودل های فوری است. نودل فوری نخستین بار در ژاپن در سال 1958 درست شد؛ در واقع نخستین نودل فوری از سوی فردی به نام مموفوکو آندو (Momofuku Ando) که تاجر ژاپنی- تایوانی بود، اختراع شد. او شرکت محصولات غذایی نیسین (Nissin Food Products) را بنیان نهاد. از زمان اختراع وی، نودل های فوری یکی از غذا های مورد علاقه میلیون ها نفر در سراسر دنیا شده است.

آیا مصرف نودل فوری ضرر دارد؟

همانطوری که مردم عاشق مصرف نودل های فوری برای در دسترس بودن، ارزان بودن و مزه آن هستند، اما بسیاری نمی دانند مصرف این ماده غذایی دارای خطرات پنهانی برای سلامتی است. مصرف نودل های فوری به شکل روزانه می تواند پیامد های وخیمی را برای سلامت شما به ارمغان بیاورد. در این جا به چند علت که چرا نودل های فوری برای سلامتی مضر هستند، می پردازیم:

وجود سدیم فراوان

یک وعده نودل فوری می تواند بین 397 تا 3678 میلی گرم سدیم در هر صد گرم وعده داشته باشد و این عدد می تواند حتی در بعضی موارد بیشتر باشد. در حالی که سدیم یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد مناسب بدن است، اما سدیم زیاد برای سلامتی خوب نیست.

یکی از بزگترین عواملی که در مصرف سدیم در رژیم غذایی افراد می توانند نقش ایفا نمایند، مصرف غذا های فرآوری شده از جمله نودل های فوری است. داشتن یک رژیم غذایی که در آن مصرف نمک بالا باشد، می تواند با افزایش خطر سرطان معده، بیماری قلبی و سکته مغزی همراه باشد. در افرادی که به نمک حساس هستند، سدیم فراوان می تواند خطر ابتلا به فشارخون بالا را افزایش دهد که همین مسأله نیز به نوبه خود می تواند بر سلامت قلب و کلیه ان ها تأثیر بگذارد.

با توجه به توصیه سازمان دنیا بهداشت (WHO) مبنی بر تنها مصرف 2 گرم روزانه سدیم، باید گفت که مصرف حتی یک بسته نودل می تواند رعایت توصیه سازمان دنیای بهداشت را برای مصرف مجاز سدیم در محدوده معین شده در روز سخت کند. با این گفته می توان نتیجه گرفت افرادی که در روز چندین بسته نودل فوری مصرف می نمایند، بدون شک منجر به دریافت مقادیر زیادی سدیم می شوند که برایشان خوب نیست.

مونوسدیم گلوتامات

نودل های فوری بعلاوه دارای مونوسدیم گلوتامات (MSG) هستند که یک افزودنی رایج در بسیاری از غذا های تولید شده و نقش اصلی آن افزایش طعم غذاست. اگرچه این ماده که در بسیاری از مواد غذایی استفاده می گردد، مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نهاده شد؛ اما نگرانی هایی در مورد تأثیر کوتاه مدت و بلند مدت آن بر سلامتی دارد.

بعضی از گزارش ها نشان می دهد مصرف مونو سدیم گلوتامات با علائمی همانند سردرد، تهوع، فشارخون بالا، ضعف، درد قفسه سینه، گرفتگی عضله، تپش قلب و نیز برفروختگی پوست همراه بوده است. اگرچه شواهد قطعی در مورد ابتلا به این عوارض در صورت مصرف مونوسدیم گلوتامات وجود ندارد، اما تأیید شده است که درصد اندکی از مردم ممکن است واکنش های کوتاه مدتی به مونوسدیم گلوتامات داشته باشند.

کمبود فیبر و پروتئین

با وجود آنکه نودل های فوری کالری اندکی دارند، اما میزان فیبر و پروتئین کمی با خود دارند که این خبر خوبی برای افرادی که در پی کاهش وزن شان هستند، به شمار نمی رود. ثابت شده است که پروتئین، احساس سیری را در افراد افزایش می دهد همین امر سبب کاهش گرسنگی در فرد می گردد.

این در حالی است که فیبر نیز به آرامی در دستگاه گوارشی بدن ما حرکت می نماید و سبب افزایش احساس سیری می گردد؛ بنابراین با توجه به میزان کم پروتئین و فیبر نودل های فوری، مصرف این ماده به طور منظم گرسنگی شما را رفع نکرده و سبب ایجاد احساس سیری در شما نمی گردد. این علاوه بر آن هست که بکارگیری یک رژیم غذایی که در آن فیبر کم باشد، با خطر فراوان بیماری های گوارشی به مانند یبوست و نیز کاهش باکتری همراه است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "نودل برای سلامتی مضر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نودل برای سلامتی مضر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید