هنری که در راستا مخالف ارزش های انسانی و دینی نباشد هنر انقلاب است خبرنگاران

به گزارش وبلاگ ماکارون، طاهره تختی شاعر بیجاری معتقد است که هنری که در راستا مخالف ارزش های انسانی و دینی نباشد هنر انقلاب است.

هنری که در راستا مخالف ارزش های انسانی و دینی نباشد هنر انقلاب است خبرنگاران

به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ ماکارون، هفته هنر انقلاب هر ساله در هفته سوم فروردین ماه همزمان با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی، به این عنوان نامگذاری شده است که در این ایام طی مراسمی چهره سال هنر انقلاب معرفی می شود.

در این هفته، کار های هنرمندان رشته های مختلف هنری مورد آنالیز قرار می گیرد و در هر رشته، یک هنرمند به عنوان چهره هنر انقلاب اسلامی معرفی می شوند.

طاهره تختی متخلص به نسیم شاعر کردستانی در سال 1361 دربیجار دیده به دنیا گشود.

وی تا به امروز در جشنواره های استانی، منطقه ای و کشوری عناوین مختلفی را کسب کرده است از جمله می توان به: نفر اول استانی جشنواره شعر دفاع مقدس در سال های 88 - 89 - 90، نفر برگزیده استانی شعر فجر سال های 87 - 88 - 89 - 90، نفر اول کشوری جشنواره شعر عاشورایی 1389، نفر برگزیده کشوری جشنواره شعر شهرداری ها 1389، نفر اول جشنواره شعر اهل بیت و نفر اول جشنواره شعروادبیات داستانی در رده سنی زیر 30 سال اشاره نمود.

از این شاعر که بعنوان داور در چند جشنواره شعر منطقه ای و استانی نیز حضور داشته است تا به امروز با حمایت حوزه هنری استان کردستان دو مجموعه شعر را با عناوین پیمانه احساس و ساعت هفت را منتشر شده است.

آنچه در ادامه می خوانید تبادل نظر یی با طاهره تختی با موضوع هنر انقلاب است.

1- شاخصه های هنر انقلاب از دیدگاه شما چیست؟

پویایی، تعهد، خلاقیت، مثبت اندیشی و دوری از شعار زدگی، از مهمترین شاخصه هایی است که به نظر بنده باید معیار هنرمند انقلابی تلقی شود.

انقلاب اسلامی خود یک دگرگونی عظیم سیاسی بود که با حضور طیف های مختلف جامعه شکل گرفت و توانست عظیمترین حکومت منطقه را با تمام حمایت های قدرت های دنیای سرنگون کند. در بخش هنر پاسخگویی به مطالبات این مردم با سلیقه های گوناگون نیازمند پویایی همیشگی و تعهدی مبتنی بر اعتقاد به آرمان های انقلاب در بخش هنر، بهره گیری از ابزار های روز و خلاقیت لازم در ارائه اثر با نگاهی مثبت اندیش و به دور از شعار زدگی است.

2- آیا هنر انقلاب را ژانری مستقل در هنر می دانید؟ آیا هنر انقلاب هنری پویا شده است؟

از نظر من هر هنری که با ارزش های دینی منافات نداشته باشد و بتواند آنقدر جذابیت داشته باشد که رضایت و توجه اقشار مختلف جامعه را جلب کرده و موجب شود به سمت و سوی محتوای مبتذل رسانه های بیگانه کشیده نشوند هنر انقلاب است. خواه در قالب شعر، موسیقی، کاریکاتور یا انیمیشن با محتوای طنز انتقادی باشد؛ خواه یک فیلم سینمایی یا سریال تلویزیونی فاخر و تاثیرگذار.

نمی توان گفت هنر انقلاب در حالت کلی پویا شده است یا خیر؛ زیرا محدوده آن بسیار وسیع بوده و پاسخ به آن در چند جمله مقدور نیست. در طول این سال ها در بعضی از هنر ها پویایی چشمگیری داشته ایم؛ در بعضی ساکن بوده ایم و در بعضی حتی پسرفت هم داشته ایم. به عنوان مثال خوشبختانه در هنر انیمیشن سازی پویا بوده ایم و در سال های اخیر پیشرفت های چشمگیری داشته ایم که مورد توجّه مخاطبین کودک و نوجوان قرار گرفته و مورد استقبال عامه مردم نیز قرار گرفته است.

در بخش شعر نیز آثار خوبی را شاهدیم و جشنواره های خوبی با موضوع مرتبط با انقلاب و توجه به جوانان برگزار می شود. اما تمام این موارد مستلزم حمایت از این دستاوردهاست که متأسفانه در این خصوص دچار ضعف هستیم.

3- در جهت رشد و توسعه هنر انقلاب چه موانع و چالش هایی را می بینید؟ و آیا راهی برای برون رفت از این موانع دارید؟

متاسفانه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون، همواره بعضی از مسئولین با تنگ نظری، اِعمال نظرات سلیقه ای، بدبینی، یکجانبه گرایی و تعصّبات بی جا، موجبات به انزوا کشیده شدن بسیاری از هنرمندان را فراهم کرده اند و خواسته یا ناخواسته جوانان را به سمت بی هنری و بی فرهنگی کشانده اند. عدم بودجه بندی صحیح فرهنگی در شاخه های مختلف هنری و تخصیص حداقلی بودجه در بعضی استان ها نیز در این شرایط مزید بر علت شده است.

یکی از راهکار های پیشنهادی می تواند احیای آداب و رسوم و زبان و فرهنگ و هنر بومی هر منطقه از میهن عزیزمان و دعوت از هنرمندانی باشد که به حاشیه کشیده شده اند. با برگزاری کلاس های آموزشی و جشنواره های متناسب و معرفی آن ها در رسانه ملی می توانیم گام هایی در این زمینه برداریم.

4- چه موضوعاتی در آفرینش هنر متعهد مغفول مانده است؟

موضوعاتی که برای بچه ها، نوجوان و جوانان جذاب باشند. هر چند کوشش هایی از طرف بعضی هنرمندان متعهد و خوش ذوق در این زمینه اجرا شده، ولی تمایل قشر جوان به فرهنگ غربی نشان دهنده این است که این کوشش ها و حمایت های اجرا شده اصلاً کافی نبوده است.

5- آیا از نگاه شما هنر انقلاب از طرف مردم مورد اقبال قرار گرفته است و اگر نه چطور می توان این اقبال را ایجاد کرد؟

به نظر من، چون در مدیریت و تخصیص اعتبار بودجه های فرهنگی و هنری در اکثریت قریب به اتفاق موارد، نظر قشر خاصی از جامعه در نظر گرفته شده است؛ هنر انقلاب مورد اقبال عموم مردم واقع نشده است.

مسئولین فرهنگی می بایست بیشتر برای هنر های بومی هر منطقه اهمیت قائل شده و حمایت های معنوی و اقتصادی بیشتری را در نظر بگیرند. هنر انقلاب در اصل هنر های نهفته در هر گوشه از این آب و خاک است و محدود به هنری خاص با تعریفی منحصر به فرد نیست. هر هنری که برخواسته از سنت های زیبای ایرانی و اسلامی است؛ هنر انقلاب است. هنری که در جهت مخالف ارزش های انسانی و دینی نباشد هنر انقلاب است؛ خواه یک داستان فکاهی باشد یا یک داستان ارزشی با مضمون ایثار و شهادت. خواه شعری طنز باشد یا شعری حماسی

6- آیا در جریان هنر انقلاب توانسته ایم استعداد های جوان را کشف و پروش دهیم؟

در بعضی از حوزه ها بله و در بعضی خیر، به نظر بنده کشف و پرورش استعداد های جوان مستلزم ایجاد زمینه های لازم در این خصوص است همچون فراهم سازی زیر ساخت های فرهنگی وهنری در سراسر کشور. وقتی ما در بسیاری از شهر ها و روستا های کشور هیچگونه زیرساخت فرهنگی وهنری را نداریم و اصولا کسی سراغ کشف استعداد ها نمی رودقطعاً پاسخ این سؤال امیدوارکننده نخواهد بود. البته در بخش هایی با برگزاری جشنواره هایی این پیروزیت به صورت نسبی حاصل شده است.

7- آیا هنر انقلاب به عنوان هنر مطالبه گر پیروز شده است به این هدف برسد؟

با توجه به اینکه انقلاب اسلامی ایران با هدف تحقق ارزش های انسانی و اسلامی به وقوع پیوست؛ با انقلاب فرهنگی چشم انداز هنری وسیعی در ابتدا در نظر گرفته شد که به طور کلی من فکر می کنم نتوانسته ایم در همه زمینه ها به هدف خود برسیم؛ هر چند در بعضی حوزه ها پیشرفت های داشته ایم که قابل توجه است.

8- آیا معرفی چهره سال هنر انقلاب می تواند در معرفی این هنر میان مردم یاری کننده باشد؟

انتخاب چهره سال هنر انقلاب، بر اساس معیار های عامه پسند نبوده و شخصاً فکر می کنم نمی تواند در زمینه معرفی هنر انقلاب تاثیرگذار باشد؛ همچنان که تا کنون نبوده است.

9- از نظر شما چه کسی می تواند به عنوان چهره سال هنر انقلاب معرفی شود؟

از نظر من هر هنرمندی که بی هیچ چشم داشتی کوشش می نماید نگاه ها را به سمت قابلیت های بومی و فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی جلب کند و مثبت نگر و مثبت اندیش باشد، هنرمندی انقلابی و شایسته تقدیر است. حتی اگر زنی بی سواد و خانه دار در روستایی گمنام باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "هنری که در راستا مخالف ارزش های انسانی و دینی نباشد هنر انقلاب است خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنری که در راستا مخالف ارزش های انسانی و دینی نباشد هنر انقلاب است خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید