چرا اردوغان از اقدامات روسیه و آمریکا در سوریه ناراضی است؟

به گزارش وبلاگ ماکارون، رئیس جمهوری ترکیه در آستانه سفر به ایالات متحده، از اقدامات آمریکا و روسیه در سوریه انتقاد کرد، این در حالی است که واشنگتن و مسکو نیز ادعاهای متقابلی نسبت به آنکارا دارند و یکی از مهمترین آنها سرنوشت میادین نفتی سوریه است.

چرا اردوغان از اقدامات روسیه و آمریکا در سوریه ناراضی است؟

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ماکارون، روزنامه نیزاویسیمایا گازیتا، چاپ مسکو امروز در تحلیلی نوشته است: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه میخواهد شخصاً نارضایتی خود درباره نحوه مبارزه آمریکایی ها با تروریست ها در سوریه را به اطلاع دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برساند. اردوغان این مسئله را در آستانه سفر به واشنگتن گفت. طرف آمریکایی نیز به نوبه خود ادعاهایی علیه اردوغان دارد: واشنگتن از این رضایت ندارند که ترکیه از خرید سامانه های موشک های اس-400 از روسیه صرف نظر ننموده است. علاوه بر این، آمریکا نگران سرنوشت میادین نفتی در مناطق شمال شرق سوریه است که تاکنون کنترل آنها در در دست نمودهای سوری قرار داشت.

رئیس جمهوری ترکیه قبل از سفر خود به آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی در فرودگاه آنکارا درباره اقدامات مسکو و واشنگتن در سوریه به تندی صحبت کرد. وی گفت: نه روسیه و نه آمریکا به وعده های خود به آنکارا درباره خروج تروریست ها از مناطق مرزی با ترکیه عمل ننموده اند.

اردوغان یادآور شد که میخواهد در این باره با دونالد ترامپ صحبت کند و پس از بازگشت از ایالات متحده هم این مسئله را در گفت وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری در میان خواهد گذاشت.

اردوغان مدعی شد که شبه نظامیان کرد در ترکیب نیروهای به اصطلاح مردمی کُرد که ترکیه آنها را تروریست می داند، به رغم وعده مقامات مسکو و واشنگتن، همچنان در بعضی از مناطق همجوار با مرز ترکیه باقی مانده و اقدامات خرابکارانه ای توسط آنها صورت گرفته است.

مسکو و واشنگتن نیز ادعاهای متقابلی نسبت به عملکرد آنکارا در سوریه دارند

البته این ادعاها در حالی است که روسیه و آمریکا نیز ادعاهای متقابلی نسبت به ترکیه دارند. یکی از مسائلی که در مذاکرات ترامپ و اردوغان مورد آنالیز قرار خواهد گرفت، فروش سامانه های موشکی اس-400 روسی به آنکارا است که کاخ سفید از این معامله رضایت ندارد. البته به رغم این مسئله، اردوغان اعلام نموده که قصد ندارد از همکاری های نظامی-فنی با آمریکا صرف نظر کند و آمادگی دارد تا سامانه های موشکی پاتریوت را اگر این پیشنهاد همچنان روی میز مذاکره باشد، خریداری کند.

ترکیه و روسیه هم مسائل خاص خود را دارند- در نتیجه عملیات نطامی چشمه صلح ترکیه علیه شبه نظامیان کرد در مناطق شمال شرق سوریه و کرانه باختری رود فرات، میادین نفتی سوریه تحت کنترل آمریکایی ها درآمده است. پیش از این خبرگزاری آناتولی از ساخت دو پایگاه نظامی جدید آمریکا در استان دیرالزور سوریه در نزدیکی مناطق نفت خیز خبر داده بود.

روز گذشته سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، بار دیگر آمریکا را به کوشش برای تقسیم خاک سوریه و ایجاد تشکیلات شبه دولتی تحت کنترل نمودها متهم کرد. به گفته وی، آمریکا از کشورهای عربی خلیج فارس خواسته تا برای ایجاد ساختارهای محلی نمودها سرمایه گذاری نمایند. لاوروف معتقد است، کاملاً آشکار است که این اقدامات با هدف کنترل بر میادین نفتی سوریه انجام می گردد. این در حالی است که آمریکا متحدان خود در اروپا را نیز منع نموده تا در بازسازی زیرساختارهای مناطقی که تحت کنترل مقامات دمشق قرار دادند، سرمایه گذاری ننمایند.

به عقیده کارشناس روس، اختلافات موجود بین واشنگتن و آنکارا همچنان قابل حل و فصل است

یولیا کودریاشوا کارشناس ارشد مرکز امنیت اورآتلانتیکی در دانشگاه روابط بین الملل مسکو، معتقد است که اختلافات بین آمریکا و ترکیه غیر قابل حل و فصل شدن نیستند. وی در گفت وگو با روزنامه گفت: خرید موشک های اس-400 از روسیه، مسلما جوابگوی منافع واشنگتن نیست. ولی ترکیه همچنان عضو ناتو است و ارتش این کشور طبق استانداردهای این سازمان آموزش دیده و تسلیحات نظامی آن عمدتا سلاح های آمریکایی است و مسلماً اردوغان قصد ندارد همکاری های نظامی-فنی خود با آمریکا را متوقف سازد.

این کارشناس امکان به توافق رسیدن دو کشور درباره موارد مورد اختلاف آنها را کاملا ممکن دانست و یادآور شد، در واقع آمریکا نگران خرید موشک های اس-400 از روسیه نیست، بلکه بیشتر نگران آن است که ترکیه به یک خریدار دائم سلاح های روسیه تبدیل گردد.

وی گفت: در رابطه با سوریه، آمریکا آشکارا نشان داده که مهمترین مسئله برای آنها میادین نفتی این کشور است. آنها می خواهند بر آنها کنترل داشته باشند. کنترل بر شبه نظامیان کرد سوری در مرحله دوم اهمیت واقع شده است. بعید به نظر می رسد که آمریکایی ها از این به بعد همچنان به تجهیز نظامی و آموزش شبه نظامیان کرد بپردازند و این دقیقا همان چیزی است که ترکیه نیازمند آن است که نمودهای سوری نتوانند با حمایت واشنگتن به اندازه کافی قدرتمند شوند.

به عقیده این کارشناس، در مذاکرات اردوغان و ترامپ ممکن است تبادل میادین نفتی سوریه با خودداری کامل واشنگتن از حمایت از شبه نظامیان کُرد سوری مطرح گردد. البته آمریکایی ها علاقه ای ندارند که آنها توسط نظامیان ترکیه نابود شوند. به همین دلیل آمریکا از لحاظ تئوری از تفاهم نامه امضا شده بین ولادیمیر پوتین و اردوغان در سوچی رضایت دارد. این سند خروج نیروهای کرد از منطقه 30 کیلومتری از مرز ترکیه را تضمین نموده و پس از آن نظامیان روسیه و ترکیه مشترکاً در این مناطق گشت زنی خواهند کرد. البته سرنوشت میادین نفتی سوریه در تفاهم نامه سوچی مورد بحث قرار گرفته و این مسئله همچنان مورد نگرانی مقامات مسکو واقع شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "چرا اردوغان از اقدامات روسیه و آمریکا در سوریه ناراضی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا اردوغان از اقدامات روسیه و آمریکا در سوریه ناراضی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید