گوگل، اپل نیست و باید از تقلید این شرکت دست بردارد
به گزارش وبلاگ ماکارون، اپل و گوگل به دلایل مختلف محبوبیت زیادی دارند. با این حال، به نظر می رسد گوگل نمی خواهد این موضوع را بپذیرد. پیکسل واچ مدرک دیگری در راستای کوشش گوگل برای حرکت در راستا اپل است. این چرا گوگل می خواهد مانند اپل عمل کند، کاملا روشن است. اپل فقط در سه ماهه سوم 2022 عایدی 83 میلیارد دلاری کسب نموده و گوگل هم می خواهد از محصولات سخت افزاری خود عایدی هنگفتی کسب کند. اما مشکل این است که کپی برداری از استراتژی اپل تقریبا غیرممکن است و گوگل هم باید این کوشش را متوقف کند.
راه و رسم اپل
اپل و گوگل هر دو شرکت های سخت افزاری و نرم افزاری هستند. با این حال، تصویر برند آن ها از دید کاربران بسیار فرق دارد. گوگل بیشتر به عنوان یک شرکت نرم افزاری شناخته می گردد (عمدتا برای موتور جستجو) و اپل هم در وهله اول یک شرکت سخت افزاری در نظر گرفته می گردد.
آیفون و اپل واچ بدون نرم افزار اپل مجذوب کنندهیت فعلی را ندارند اما از طرف دیگر باید خاطرنشان کنیم که گجت های اپل در بعضی کشورها به عنوان نمادی از شرایط طبقه اجتماعی کاربر، در نظر گرفته می شوند. این یعنی گجت های اپل صرفا گجت های معمولی نیستند و کارنمودهای مختلفی دارند.
همین قدرت برند اپل به این شرکت اجازه داده کارهایی را انجام دهد که سایر شرکت های فناوری نمی توانند انجام دهند. به عنوان مثال می توانیم به حذف ویژگی های کاربردی، سخت تر کردن مهاجرت به گجت های دیگر شرکت ها و فروش محصولات با قیمت بسیار بالا اشاره کنیم. هیچ شرکت دیگری نتوانسته این رویکرد را عملی کند و اپل به لطف همین موضوع، سالانه میلیاردها دلار عایدی کسب می نماید. افراد محصولات اپل را فقط برای مشخصات فنی یا ویژگی های تازه نمی خرند. آیا بعلاوه این محصولات را برای اینکه محصول تازهی از شرکت اپل هستند، خریداری می نمایند.
حرکت در جهت اپل
نسل اول گوشی های پیکسل با قیمت 649 و 769 دلار در سال 2016 راهی بازار شدند. قیمت این گوشی ها دقیقا برابر با آیفون 7 و 7 پلاس بود. در سال 2018، قیمت مدل استاندارد آیفون به 749 دلار رسید و قیمت مدل های بزرگ تر آیفون تا 1099 دلار افزایش پیدا کرد. اما گوگل برای سری پیکسل 3 در جهت مخالف اپل حرکت کرد و این دو گوشی با قیمت 599 و 699 دلار عرضه شدند.
اما به مرور زمان، گوگل تصمیم گرفت قیمت گوشی های پیکسل را به آیفون نزدیک تر کند. مثلا در سال 2019، گوشی های پیکسل 4 و 4 ایکس ال با قیمت 799 و 899 دلار راهی بازار شدند که به علت همین افزایش قیمت، در 6 ماه نخست پس از عرضه، فقط 2 میلیون واحد از این گوشی ها به فروش رسیدند. اما خوشبختانه گوگل برای تازهترین گوشی های پیکسل قیمت 599 و 899 دلار را در نظر گرفته است که به خصوص برای مدل معمولی، شاهد قیمت گذاری بسیار خوبی هستیم.
اما در این میان شاخصترین مدرک مربوط به کوشش گوگل برای بازی در زمین اپل، ساعت هوشمند پیکسل واچ است. این یکی از گران ترین ساعت های هوشمند اندرویدی محسوب می گردد و از گلکسی واچ 5 هم 100 دلار گران تر است. آیا گوگل انتظار دارد که کاربران عمدتا به علت معروفیت برند این شرکت چنین قیمتی را برای خرید ساعت هوشمند بپردازند؟
علاوه بر قیمت، گوگل در زمینه استفاده از بند های اختصاصی هم رویکرد اپل را کپی برداری نموده است. اپل در زمینه ساعت های هوشمند سال ها سابقه دارد و به علت فروش بسیار بالای اپل واچ ها، کاربران به راحتی می توانند از بین چندین مدل بند مختلف دست به انتخاب بزنند. اما از آنجایی که گوگل در این بازار تازه وارد است، مطمئنا خریداران به سختی می توانند به بندهای متنوعی دست پیدا نمایند.
محصولات اپل گران قیمت هستند و در رابطه با این موضوع شک و تردیدی وجود ندارد. اما کاربران با رضایت خاطر چنین مبالغی را می پردازند زیرا به شدت به برند اپل علاقه دارند. اما زمانی که موقعیت و اهمیت برند را از معادله خارج می کنید، کمتری کسی همان مبلغ را برای خرید گجت می پردازد. لوگوی گوگل و برند پیکسل بدون شکل در حد و میزان اهمیت لوگوی اپل و برند آیفون نیستند.
نقاط قوت گوگل
گوگل از نقاط قوت زیادی بهره می برد و باید روی آن ها تمرکز کند. به عنوان مثال می توانیم به گوشی های سری پیکسل A اشاره کنیم. این گوشی ها قیمت مناسبی دارند و از بعضی ویژگی های مدل های پرچم دار هم بهره می برند. تازهترین مدل این خانواده یعنی پیکسل 6a با قیمت 449 دلار راهی بازار شده که البته از مقرون به صرفه ترین آیفون کمی گران تر است.
اما در این میان باید خاطرنشان کنیم که نسل تازه آیفون SE از طراحی بسیار قدیمی و نمایشگر کوچک 4.7 اینچی بهره می برد. این در حالی است که پیکسل 6a طراحی مدرنی دارد و مجهز به نمایشگر 6.1 اینچی است. در همین زمینه می توانیم به دیگر محصولات سخت افزاری پیروز گوگل مانند کروم کست و اسپیکرهای نست مینی اشاره کنیم که قیمت بسیار مناسبی دارند و با استقبال گسترده روبرو شده اند.
حرکت در یک جهت متفاوت
به طور کلی نقطه قوت گوگل در زمینه سخت افزار، ارائه محصولات مجذوب کننده با قیمت مناسب است که نسبت به رقبا تجربه بهتری به ارمغان می آورند. گوشی های سری پیکسل A نمونه شاخص همین رویکرد هستند. در زمینه نرم افزار هم محصولات رایگان مانند جیمیل، گوگل درایور، گوگل فوتوز و دیگر موارد این چنینی به شدت مشهور و پرطرفدار هستند.
در هر صورت اگرچه گوگل می خواهد در زمینه محصولات سخت افزاری هم به برند بسیار مهمی تبدیل گردد، ولی واقعیت این است که این شرکت احتمالا هیچوقت نمی تواند به چنین هدفی دست پیدا کند. بنابراین بهتر است الگوبرداری استراتژی اپل را کنار بگذارد و در جهت خود گام بردارد.
منبع: How To Geek
منبع: دیجیکالا مگ