یک مقام روس: روابط بین ایران و روسیه رو به جلو است، روسیه قصد جنگ با آمریکا ندارد

به گزارش وبلاگ ماکارون، عضو دومای روسیه گفت: روسیه نمی خواهد اسلحه دست بگیرد و با آمریکا بجنگد در حالی که در حوزه سیاسی و نظامی در حال جنگ با آنها هستیم؛ این در دنیا چند جانبه گرایی درک ما را از شرایط دنیا نشان می دهد.

یک مقام روس: روابط بین ایران و روسیه رو به جلو است، روسیه قصد جنگ با آمریکا ندارد

به گزارش وبلاگ ماکارون، کنستانتین زاتولین در سخنانی در همایش سالانه بین المللی انجمن ایرانی مطالعات دنیا تحت عنوان چندجانبه گرایی در سیاست خارجی ایران؛ ظرفیت ها و راهبردها اظهار کرد: تصور برای ما بود که با فروپاشی شوروی ایده یک دنیای محقق گردد و کوشش شد اطلاعات برای تعامل با آمریکا گسترش داده گردد، اما این اتفاق رخ نداد.

وی ادامه داد: همه ما می دانیم که همواره دیدگاه ضد آمریکایی در ایران وجود دارد چون انقلاب اسلامی بدون اجازه آمریکا محقق شد. همین اتفاق در بخش سیاست خارجی روسیه در حال روی دادن است. شاهد هستیم که آمریکایی ها نمی توانند با این مساله آشتی نمایند که بعد از شوروی این کشور به حیات خود مستقل از آمریکا ادامه دهد. امروز شاهدیم ایران، روسیه و ترکیه در سوریه در حال همکاری هستند و درباره اقداماتشان اجازه ای از آمریکا نمی گیرند. بنابراین ما الان داریم به این نزدیک می شویم که چند جانبه گرایی از تئوری به عمل رخ داده است.

این مقام روس اظهار کرد: ما در روسیه این اعتقاد را نداریم که بخواهیم با کسی دعوا کنیم و کوشش داریم روابط نرمال داشته باشیم اما آمریکا نمی خواهد با این مساله کنار بیاید. آقای پوتین کوشش کرد به درک متقابل با کشورهای مختلف برسد حتی در سال 2000 روسیه گفت می تواند عضو ناتو گردد اما با واکنش غرب روبرو شد. ظاهرا به ما در ناتو احتیاج ندارند. در 2007 برای دومین بار این پیشنهاد در مونیخ مطرح شد و آقای پوتین صراحتا گفت طبق قوانینی که غربی ها وضع می نمایند قرار نیست ما رفتار کنیم و این نظریه کلی روسیه است و بعد از آن در 2008 اتفاقات در گرجستان را شاهد بودیم.

عضو دومای روسیه توضیح داد: رفتار ما غلط نیست بلکه استراتژی سیاسی آمریکایی هاست که اشتباه است.

وی با اشاره به روابط چین و روسیه توضیح داد: آمریکایی ها دارند رقابت خود را در چین از دست می دهند و وقتی آمریکا این را متوجه شد تصمیم گرفت که از همه روش های کنترلی دیگر برای کنترل چین استفاده کند و الان دنبال آن هستند که دوستان و رقبای چین را پیدا نمایند و با آنها ارتباط برقرار نمایند؛ اتفاقات کره شمالی از این جمله است و نیز اتفاقات تاریخی بین ویتنام، چین و کره.

زاتولین گفت: در این مساله تنها یک مرز است که آرام است و این مرز بین چین و روسیه است. ما همه اختلافات مان را حل کردیم و در بخش مالی در حال ارتقای روابط هستیم. در حوزه انتقال انرژی و نظامی و تسلیحات هسته ای در سطح روابط چین با آمریکا مساوی هستیم و این روابط باعث نگرانی آمریکاست.

این مقام روس با اشاره به تحولات اوکراین و مناقشه روسیه و آمریکا در این باره اظهار کرد: بعد از بحران اوکراین این رخ داده که هر جا اتفاقی بیفتد آمریکایی ها مقصر را روس ها مطرح می نماید. مثل آنچه درباره ایران از بعد انقلاب اسلامی می گویند. اما خب، ما نمی خواهیم اسلحه دست بگیریم و با آنها بجنگیم در حالی که در حوزه سیاسی و نظامی در حال جنگ با آنها هستیم و این در دنیا چند جانبه گرایی درک ما را از شرایط دنیا نشان می دهد.

وی در انتها اظهار داشت که امروز روابط بین ایران و روسیه رو به جلو است و در همه سطوح کار را جلو می بریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "یک مقام روس: روابط بین ایران و روسیه رو به جلو است، روسیه قصد جنگ با آمریکا ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک مقام روس: روابط بین ایران و روسیه رو به جلو است، روسیه قصد جنگ با آمریکا ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید