اهمیت حفظ وزرای خارجه و دفاع برای پیشبرد اهداف روسیه

به گزارش وبلاگ ماکارون، لاوروف و شایگو دو وزیر حرفه ای روس، سمت های وزارت امور خارجه و دفاع روسیه را حفظ کردند و به عقیده کارشناسان، این دو فرد بهترین گزینه ها برای ادامه خط مشی سیاسی-دفاعی روسیه در شرایط سخت کنونی دنیا هستند.

اهمیت حفظ وزرای خارجه و دفاع برای پیشبرد اهداف روسیه

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ماکارون، روزنامه کامرسانت، چاپ مسکو امروز در گزارشی نوشته است: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه و سرگئی شایگو وزیر دفاع پست های خود را در دولت جدید روسیه تحت رهبری میخائیل میشوستین حفظ نموده ا ند.

سرگئی لاوروف 69 ساله یکی از قدیمی ترین وزرا در چندین دولت روسیه است. وی برای نخستین بار در تاریخ 9 مارس سال 2004 مسئولیت وزارت امور خارجه روسیه را به دست گرفت و از آن موقع به اینطرف به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی در کابینه وزرای چندین نخست وزیر مختلف فعالیت داشته است.

لاوروف در سال 1972 از دانشگاه دولتی روابط بین الملل مسکو فارغ التحصیل شد و از همان سال فعالیت های دیپلماتیک خود را در سفارت اتحاد جماهیر شوروی در سری لانکا شروع کرد ، سپس در بخش های مختلف وزارت خارجه اتحاد جماهیر شوروی و روسیه مشغول به کار شد. وی از سال 1994 تا 2004 سمت نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل در نیویورک را برعهده داشت.

سرگئی لاوروف که در ماه مارس امسال 70 ساله خواهد شد، برای طولانی ترین زمان در طول تاریخ روسیه مدرن، وزارت امور خارجه را رهبری نموده است. ضمن اینکه در دوره وزارت وی، نزدیکی بی سابقه بین مسکو و غرب بوجود آمد و در عین حال روسیه بحران بی سابقه ای را نیز سپری نموده است.

وی به مدت 16 سال حافظ منافع دیپلماسی روسیه در مذاکرات مهم بین المللی درباره حادترین مسائل و موضوعات دنیا عصر حاضر بوده و موقعیت روسیه را از تریبون سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی با قاطعیت تمام بیان نموده و از منافع این کشور به خوبی دفاع نموده است.

ادامه خط مشی سیاست خارجی روسیه در شرایط بی ثبات بین المللی

لئونید اسلوتسکی رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه معتقد است که ادامه کار سرگئی لاوروف به عنوان وزیر امور خارجه در شرایط بی ثباتی کنونی در عرصه بین المللی، تداوم مؤثر سیاست خارجی فعلی این کشور را تضمین خواهد نمود.

وی گفت: افزایش تنش های بین المللی، حفظ نقاط داغ و اعمال فشار مداوم خارجی بر فدراسیون روسیه مستلزم حفظ یک سیاست خارجی پایدار و مستحکم است. در چنین شرایطی حفظ چنین دیپلمات باتجربه و قابل احترام و دارای اعتبار دنیای، تضمین کننده ادامه سیاست های قوی در عرصه روابط خارجی روسیه خواهد بود.

سرگئی شایگو، سال های زیادی محبوب ترین وزیر نزد مردم روسیه بود

سرگئی شایگو نیز با داشتن 64 سال سن، از وزرای باتجربه در دولت فدراسیون روسیه است. وی به مدت 18 سال وزیر دفاع مدنی و حوادث غیرمترقبه و مدیریت بحران های طبیعی (2012-1994) بود و از آن موقع تا به امروز به عنوان یکی از محبوب ترین وزیران از دیدگاه مردم روسیه باقی مانده است. شایگو در دوره تصدی ریاست این وزارتخانه ، یک ساختار مؤثر و کارآمد از واحدهای مختلف برای نجات کشور در شرایط بلایای طبیعی ایجاد کرد.

وی بطور همزمان، از 10 ژانویه تا 7 مه سال 2000 معاون نخست وزیر در کابینه ولادیمیر پوتین بود. در سال 2012، وی به مدت 6 ماه استاندار منطقه مسکو شد.

سرگئی شایگو از تاریخ 6 نوامبر 2012 به سمت وزیر دفاع فدراسیون روسیه منصوب شد و جانشین آناتولی سردیوکوف شد. این ژنرال ارتش و قهرمان ملی روسیه از سال 1994 عضو شورای امنیت فدراسیون روسیه بوده و از 6 نوامبر 2012 عضو دائم این شورا شد.

سرگئی شایگو در طول هفت و سال و اندی که مسئولیت وزارت دفاع روسیه را برعهده داشت، سهم بسیار زیادی در مدرنیزه سازی و تقویت توان دفاعی این کشور ایفاء نموده است به گونه ای که در انتها سال گذشته (2019) سهم تجهیزات مدرن نظامی ارتش به 68.2 درصد رسید. در عین حال ، میزان تسلیحات مدرن در نیروهای موشکی استراتژیک از 76 درصد فراتر رفته و در نیروهای سه گانه هسته ای نیز به رقم 82 درصد رسیده است.

شایسته ترین گزینه ها برای دو پست مهم وزارت خارجه و دفاع روسیه

آندری کارتونوف مدیر کل شورای امور خارجه روسیه یادآور شده است، این واقعیت که وزرای امور خارجه و دفاع روسیه، سمت های خود را همچنان حفظ نموده اند ، نشان می دهد که رئیس جمهور ولادیمیر پوتین از فعالیت های آنها در پست های حساس در رابطه با سیاست خارجی و دفاعی کشور کاملاً راضیت داشته و فردی مناسب تر و شایسته تر از سرگئی لاوروف و سرگئی شایگو برای انجام این وظایف وجود ندارد است.

وی اضافه کرد: درباره سرگئی لاوروف به طور خاص باید اعتراف کرد که مطمئناً وی یک وزنه با ارزش سیاسی از لحاظ معیارهای بین المللی محسوب می گردد، که حتی در بین مخالفان روسیه نیز مورد احترام واقع شده است و من فکر نمی کنم که پیدا کردن جایگزینی برای وزیر خارجه فعلی ، کار آسانی باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "اهمیت حفظ وزرای خارجه و دفاع برای پیشبرد اهداف روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت حفظ وزرای خارجه و دفاع برای پیشبرد اهداف روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید