طرز تهیه خورش تره کوهی ایلام

به گزارش وبلاگ ماکارون، خورش تره کوهی، یکی از غذاهای خوشمزه ایلامی و استان های غربی کشور است که شباهت زیادی از لحاظ ترکیب و رنگ به قورمه سبزی دارد.

طرز تهیه خورش تره کوهی ایلام

گوشت گوسفندی، لپه (لوبیا قرمز یا لوبیا سفید)، روغن حیوانی، تره کوهی، رب گوجه فرنگی، پیاز، نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه مخصوص بومی از مواد اولیه این خورش محلی لذیذ هستند که با برنج سرو می گردد.

مواد لازم برای 6 نفر

400 گرم گوشت گوسفندی یا گوشت گوساله

500 گرم تره ساطوری شده

نصف پیمانه لوبیا سفید یا لوبیا قرمز

یک عدد پیاز میانه پوست کنده و خرد شده

گرد لیمو به میزان لازم

نمک، زردچوبه و فلفل قرمز به میزان لازم

روغن به میزان لازم

زعفران دم نموده به میزان لازم (اختیاری)

3 عدد سیب زمینی پوست کنده، خلالی خرد شده و سرخ شده (برای تزئین)

2 عدد گوجه فرنگی خرد شده و سرخ شده

طرز تهیه خورش تره کوهی

لوبیا را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ لوبیا گرفته گردد و زودتر بپزد. در یک قابلمه میزانی روغن بریزید و آن را روی حرارت میانه گاز قرار دهید تا داغ گردد. سپس پیاز خرد شده را در آن بریزید و تفت دهید تا سبک و شیشه ای گردد. در ادامه گوشت خرد شده را به پیاز اضافه کنید و مواد را همراه با هم برای پنج دقیقه سرخ کنید تا رنگ گوشت عوض گردد و پیازها به رنگ طلایی دربیایند.

آب لوبیا را خالی کنید و آن را به همراه زردچوبه در قابلمه بریزید و مواد را برای دو دقیقه دیگر تفت دهید. سپس حدود نیم لیتر آب در قابلمه بریزید و شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش آید. شعله گاز را کم کنید و درب قابلمه را ببندید تا گوشت و لوبیا بپزند. در همین حین، در یک تابه کمی روغن بریزید و تره ساطوری شده (و در صورت تمایل جعفری ساطوری شده) را برای 10 دقیقه روی حررات ملایم گاز تفت دهید. تره سرخ شده را پس از پخت گوشت در قابلمه خورش بریزید و نمک غذا را مقدار کنید. اجازه دهید تا خورش جا بیفتد. در 15 دقیقه آخر به خورش، گرد لیمو و زعفران دم نموده بزنید. خورش تره کوهی را با سیب زمینی و گوجه فرنگی سرخ نموده تزئین نموده و همراه با برنج سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه خورش تره کوهی

شما می توانید به جای گرد لیمو از لیمو عمانی، آبغوره یا آبلیمو بهره ببرید.

شما می توانید به دلخواه از رب گوجه فرنگی نیز در تهیه این خورش بهره ببرید.

در طرز تهیه خورش تره کوهی گیاهی، گوشت حذف می گردد. برای تهیه نسخه گیاهی این خورش، باید حدود یک کیلوگرم تره کوهی خرد شده را با 200 گرم برگ سیر خرد شده برای چند دقیقه در روغن محلی تفت دهید. سپس حدود دو قاشق غذاخوری برنج و یک لیوان سرشیر یا دو لیوان آب را به آن ها بیفزایید. اجازه دهید تا برنج و سبزی بپزند. سپس 100 گرم مغز گردو، ادویه، نمک و روغن محلی را به آن ها اضافه کنید و هم بزنید. صبر کنید تا خورش جا بیفتد. در نهایت نیز، چهار عدد تخم مرغ را در خورش بشکنید و صبر کنید تا تخم مرغ ها بپزند.

منبع: گردشبان

به "طرز تهیه خورش تره کوهی ایلام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورش تره کوهی ایلام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید